Måste prata med någon
Har haft prestationsångest ett bra tag nu. Känner mig nedstämd och har smått problem med maten. Tycker inte skolan är rolig och det har den inte varit på flera år... Jag vet att jag måste prata med någon men det känns jobbigt.
Vet att ungdomsmottagningen, BUP, kurator på skolan, någon vuxen i min närhet eller kanske en lärare finns som man kan prata med. Men det tar emot. Vill inte prata med någon och om jag nu skulle göra det vet jag inte till vem jag skulle vända mig till.
Vad har det för betydelse och vad är skillnaden? Vart borde jag vända mig?
Sofie

BUP svarar:
Hej Sofie!
Även om man mår dåligt nu betyder inte det att det alltid kommer att kännas likadant – det finns hjälp att få. Samtal kan ge nya perspektiv och tankar på en svår situation. Samtal kan minska besvären så att man kan må bättre och få vardagen att fungera igen. Utifrån din korta beskrivning tycker jag att det låter som att mycket är kopplat till skolan. Då tror jag att ett bra första steg är att prata med kuratorn på din skola. Det räcker att du kan formulera sig som du gjort i detta mejl, att du känner prestationsångest, att skolan känns tung och att du känner sig nedstämd och har problem med maten. Många skolkuratorer kan erbjuda några stödjande samtal. Hos skolkuratorn kan du även få god hjälp med var du kan vända dig om annat eller ytterligare stöd behövs.
Att prata med någon närstående person kan naturligtvis vara en god ide. Att någon som känner en vet om vad man går igenom kan kännas väldigt bekräftande. Kan lyssna och komma med privata reflektioner. Men även stötta och vara behjälpliga i professionella kontakter. Du som sjuttonåring kan alltid välja om du vill ta stöd av dina föräldrar eller om du helst vill prata själv med en behandlare på skola, ungdomsmottagning eller BUP. Om det går att prata med föräldrar om hur man mår kan det kännas avlastande att inte behöva vara ensam i både frågor om hur man mår, vad som skulle kunna hjälpa och var hjälp kan finnas.
Jag bifogar information om prestationsångest som jag tror kan vara hjälpsamt för dig att läsa. Det är inte konstigt att det kan kännas motigt att ta hjälp, men du har redan nu kommit en bit på vägen. Du är redo att ta nästa steg!