Vet inte vad jag ska göra
Jag mår inte så bra, jag har depression, många tycker att jag borde söka hjälp, vet inte vad jag ska göra, jag har ofta huvudvärk och mår dåligt och jag brukar sova sent och brukar ta tabletter mot huvudvärken och min humör brukar svängar ibland, Har ni tystnadsplikt på BUP, kan jag gå till BUP? Känner jag att jag blir snart utmattad.
Athena

BUP svarar:
Hej,
Alla kan må dåligt eller känna sig ledsna eller nedstämda ibland. Men om ledsenheten håller i sig kan den övergå i en depression. Den som är deprimerad får svårt att klara vardagen och livet kan kännas supertungt.
Jag tycker absolut att du ska ta hjälp när du känner dig orolig för hur du mår och är rädd för att bli utmattad. Du ska inte behöva vara ensam med hur du mår eller med dina funderingar. Du behöver prata med en vuxen som kan ställa frågor om hur du mår och utifrån det tänka kring vilken hjälp som skulle kunna vara bra för dig.
Ett sätt att få hjälp är att ta kontakt med skolsköterskan eller skolkuratorn på din skola. Vissa skolor erbjuder stödjande samtal. Skolan kan också hjälpa till med vidare kontakter om man behöver mer stöd.
Det kan till exempel vara hjälp med att vända sig till oss på BUP. Man kan också vända sig direkt till BUP. Det är naturligtvis bra om det finns någon vuxen i din närhet som kan hjälpa dig med detta.
Men om det känns svårt går det bra att du pratar med skolsköterskan eller skolkuratorn på egen hand för att få stöd i hur du ska kunna må bättre. Med dem kan du även ta upp dina frågor kring tystnadsplikt och vad dina föräldrar/vårdnadshavare behöver få veta om det ni har pratat om.
Det är bra att försöka ha en normal dygnsrytm, äta regelbundet och att röra på sig. Det kan kännas svårt, men är viktigt eftersom det hänger ihop med hur man mår psykiskt.
Ta stöd från de på skolan, eller om det känns som ett för stort steg, så vänd dig till bris.se. På Bris kan du chatta eller prata med en kurator för att få mer hjälp. I kontakten på Bris har du möjlighet att vara anonym.
Ta stöd!