Svårt att prata om allt
Jag mår dåligt och har gjort det ett bra tag nu. Jobbig uppväxt, långvarig stress, nedstämdhet. Men mitt problem är att jag har svårt att uttrycka mig. När jag skriver är det inget problem alls, men när det kommer till att prata om allt blir det bara jobbigt. Vet inte varför... Kan inte sortera alla tankar, eller så står allting bara helt stilla. Vad ska jag göra? Vill kunna må bättre, men vägen dit känns alldeles för lång och jobbig.
Ebba

BUP svarar:
Hej Ebba!
Det kan kännas nästan omöjligt att sitta framför någon som man aldrig träffat förut och plötsligt känna att man förväntas kunna formulera sina tankar. Särskilt som de tankarna och känslorna kanske är det mest ömtåliga man har. Man behöver ju också känna att det här är en person som man kan lita på och det kan ta tid.
Det finns lite olika vägar att ta. Det finns sajter på nätet där man kan vara anonym och chatta med andra, till exempel tjejzonen. Då behöver man inte träffa någon öga mot öga, utan kan formulera sig och dela med andra i sin egen takt.
Men, om du vill vända dig hit till BUP (adress och telefonnummer till närmaste mottagning på startsidan) eller Ungdomsmottagning, så skulle du också kunna skriva ner dina tankar och ta med så att den du träffar kan läsa och ni kan utgå från det du skrivit. Inte så att du behöver berätta allt på en gång - du kan fortfarande välja hur mycket du vill berätta och när.
Men det kan vara lättare att börja så för att slippa att"berätta fritt" direkt. Det är många som det passar bättre att uttrycka sig i skrift. Särskilt när man som du mår dåligt, så blir det ofta ännu svårare att formulera sig sådär "på beställning".
Vi från BUP vet om hur svårt det är och brukar försöka hjälpa till genom att fråga saker. Vi förväntar oss inte att man ska kunna/vilja svara på allt heller. Ibland frågar man mer för att hjälpa till att tänka runt något, inte nödvändigtvis för att det ska finnas något svar.
Så även om vägen känns lång nu så kan den kännas väldigt mycket lättare om man kan dela och få en människa som följer med en bit av den.