Vågar inte tala med min psykolog
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre , jag är en patient på Bup men vågar inte tala med min psykolog om de som egentligen händer med mig , varje kväll innan jag går och lägger mig kommer alltid samma tankar upp ``varför är jag kvar här, att jag är helt värdelös och har fula  skärsår på låren osv.`` och jag vill inte leva med en  stor smärta i kroppen  som jag snart inte klarar av. Det har hänt så mycket saker tidigare och jag vet att allt är mitt fel och den enda utvägen jag jag ser är genom att ta livet av mig. Jag har varit extremt  nära på att göra det några gånger men har de har alltid kommit något i vägen. Men jag vet att många utav de jag känner skulle uppskatta att  jag försvann .
Och jag vet att jag behöver hjälp men jag vet inte hur någon ska kunna lyckas med det för det känns som en omöjlig process och jag har jätte svårt att berätta vad som hänt muntligt för jag kommer troligen bli dömd mm och det är jag jätte rädd för. Och min största rädsla är att prata om det som hänt mig för att de är så himla fruktansvärt att det inte ens går att förklara.
Jag är trött på att vänta på lycka jag tror inte jag kommer klara mig tills dess vill försvinna just nu. vill inte leva en smärtsam och plågsamt liv längre . Och snart är de för sent att rädda mig....
En självmordsbenägen tjej

BUP svarar:
Hej,
Det låter som att du varit med om mycket jobbigheter i livet. Det kan verkligen göra att det känns omöjligt att öppna upp och prata om det som  behöver pratas om. Många beskriver det som en väg dit. Att det handlar om att bygga upp tillit, skapa en relation och komma fram till andra saker, innan det kan kännas möjligt att prata om det allra jobbigaste. Du är inte ensam om att uppleva att det är svårt att berätta om jobbiga saker. Du tar steg. Vägen är inte oviktig. Det är heller aldrig för sent.
För vissa bubblar det man burit på under en dag upp och känns pratbart. Kanske av en tillfällighet, kanske för att man är redo.
Andra kan tycka att det är hjälpsamt att träna på att berätta. Att närma sig genom att skriva ner en berättelse som sedan går att berätta för den man träffar på BUP.
Ett annat sätt är att helt enkelt ta med det man skrivit och låta behandlaren ta del av det nedskrivna.
Som behandlare är vi nyfikna på vad som händer i våra patienters liv. Hur de mår och hur det mänskliga psyket påverkas av vad som händer i livet. Det handlar aldrig om att döma någon. Vi har en mycket stor förståelse för att saker händer i livet, roliga och trevliga saker, men även de allra jävligaste man kan tänka sig. Vi är vana vid att lyssna.
Ett sätt att ta upp något man inte kunnat berätta om är att helt enkelt säga att det finns något som känns alldeles för svårt att prata om, men som du mår otroligt dåligt över. På så sätt så kan ni tillsammans närma er det som känns jobbigast och ta ett steg i taget.
Kan det vara så att du genom att skriva hit har tagit ytterligare steg närmare att faktiskt prata om det som bekymrar dig mest. Att du är less på att må som du mår är en viktig motivation. Att berätta kommer kanske inte vara enkelt, men jag ser det som en möjlighet till att du faktiskt ska kunna börja må bättre. Du har kommit långt, varje steg du tagit har givit dig erfarenheter du kan ha nytta av.
Jag vet inte om din psykolog vet om dina självmordstankar. Det är viktigt att hen vet om för att kunna stötta dig med detta. Det går att berätta om självmordstankarna utan att berätta din hemlighet, som ett första steg. Att vara ensam om sina tankar kan göra dem så väldigt mycket mer skrämmande.
På Självmordsupplysningen kan du läsa mer om det stöd som de erbjuder via chatt.
När man varit med om tuffa saker är det inte konstigt att känna stunder av tvivel, att nästan däckas av hopplöshet.
Men allt det tuffa har gjort dig stark och du kommer att ta dig igenom även detta.