Varför skiter BUP i mig?
Detta året har jag varit på bup akut två gånger, ena på LPT och den andra gången frivilligt men dom sa att om jag inte gjorde det frivilligt blev det LPT. Jag blev skickad till ett behandlinghem via socialtjänsten för nån vecka sen men rymde och sen sparkade dom ut mig. Sen jag kom hem har bup inte gjort nåt, inte skickat tid eller nåt. Jag har så grova självmordstankar, vill bara skära upp hela min kropp, dricka och överdosera. Jag vet att jag borde åka till bup och jag vet att dom skulle lagt in mig men varför är det jag som 13 åring som måste söka all hjälp?Jag vill inget mer, jag blir så trött att bup skiter i mig.Det gör dom,efter mitt fösta självmordgörsök kom dom till sjukhuset och jag vägra prata med dom och dom lät mig gå hem.Mitt andra självmordsförsök kom dom inte,sjukhuset sa att vi skulle gå till bup akut men jag vägra, varför ska jag behöva gå? När jag dagen innan svalt 100 sömntabletter och doktorn sa att det fanns en risk att jag skulle dö. Varför ska jag då behöva gå till dom?Jag gick bara hem och dom ringde inte ens dom lät mig va hemma. Detta kanske inte är en fråga, mer klagomål. Jag förstår bara inte hur bup kan skita i mig ena dan och sen ta in mig på LPT.
Sanna J

BUP svarar:
Hej Sanna och tack för ditt brev.
Jag ser att du är väldigt besviken och arg på BUP. Jag tycker att det är bra att du skriver till oss, vi behöver få veta när vi gör fel så att vi har en möjlighet att rätta till våra misstag.
För misstag gör vi, ibland för att vi inte har förstått hela bilden av hur den person som vi försöker hjälpa mår och har det. Jag vet inte hur det är för dig men jag tycker mig ana av ditt brev att du både vill och inte vill ha hjälp, att du både vill öppna dig och inte vill öppna dig för de som ska hjälpa dig. Det är ganska vanligt att man kan känna sig så här dubbel, dels så kanske man inte själv kan sortera bland alla sina olika känslor, dels kan man skämmas för sina tankar och känslor och absolut inte vilja dela dem med någon annan. Att det kan fungera så här gör ju att det många gånger är svårt för oss hjälpare att veta hur vi ska nå fram.
Jag tänker också att du behöver hjälp att rikta din kritik mot den mottagning som du är missnöjd med så att de har en chans att rätta till misstagen. Kan dina föräldrar hjälpa dig med det?
I ditt brev framgår det ju tydligt vad du är missnöjd med så kanske att du kan skicka det till den mottagning du har haft kontakt med.
Men minst lika viktigt som att din kritik kommer fram är att du får den hjälp du så väl behöver. Jag håller med om att ansvaret inte ska ligga helt på dig för att få den hjälpen. Jag undrar vilket stöd du har av dina .föräldrar, kan de hjälpa dig att få kontakt med BUP. Har du någon kontakt med socialtjänsten som kan hjälpa dig till BUP.
Om du inte har någon vuxen som kan stötta dig till kontakt tycker jag att du ska vända dig till BRIS för att få mer hjälp och vägledning från dem eller trots allt söka akut på BUP.
Det viktigaste just nu är att du får den hjälp som du behöver.