Hon säger att det räcker att prata med sina kompisar
Jag har en klasskamrat som blir slagen och psykiskt misshandlad av sin pappa. Jag är inte en så nära vän till henne så jag vet inte direkt hela situationen. Men jag vet att hennes närmsta vänner försöker få henne att anmäla honom. Hon vill inte anmäla eftersom hon inte vill lämna sin syster som bor med pappa.. Vad ska jag göra? Ska jag få henne att boka en tid med er? Hon säger att det räcker att prata med sina kompisar...
Mangolo

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga.
Det är alltid svårt att veta hur man ska hjälpa andra. Ofta får man försöka vara lite lyhörd och höra sig för om den andre vill ha någon hjälp och på vilket sätt.
Hur ska du kunna hjälpa din klasskamrat om hon inte vill ha din hjälp utan tycker det räcker att prata med sina kompisar? Ibland kan det också vara besvärligt när man vill hjälpa, men står lite utanför och inget kan göra.
Det kan många gånger vara lättare att känna att man gör något än att stå bredvid och inte kunna göra något. Men det är en viktig fråga och jag tycker att du  skulle ta och berätta för dina föräldrar om din fråga och höra vad de tänker.