Hur ska jag få min förra kille att sluta kladda utan att han blir arg?
Min före detta kille och jag har blivit väldigt bra vänner igen sen vi gjorde slut. Det är bara så att han hela tiden tar på mig, tar på bröst och rumpa. Han kan komma bakifrån och sticka ner handen i min BH. Och så typ kramar han brösten. Och en gång när vi va, sa han att han hade stånd och började gnida sig mot mig, liksom jucka. Detta känns väldigt obehagligt, vågar inte säga ifrån om han inte vill vara min vän mer sen. Hur ska man säga ifrån på ett vänligt sätt så att han inte blir arg?
Blomman

BUP svarar:
Hej Blomman!
Naturligtvis vill du inte att din före detta kille ska ta på dig på ett så intimt sätt. Du har all rätt att sätta stopp för det och vara tydlig med att du själv bestämmer hur nära han får komma.
Du kan säga något som t.ex. att du fortfarande vill vara vän med honom, men att nu är ni vänner på ett annat sätt och då vill du inte göra något sexigt längre. Om din f.d. kille inte förstår det, så tycker jag att han också får avstå från att ni är vänner. Inte skulle du tillåta att någon annan kille tog på dig på det sättet?
Om det känns för svårt för dig att riskera er vänskap eller att säga ifrån, så kan du ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Där är man bra på att stötta ungdomar i att sätta egna gränser för vad man tycker är OK.