Har varit mobbad i några år nu
Jag hatar mig själv vilket är en klyrsa men det gör Jag. Jag har ingen att vända mig till då jag är för feg för att prata med någon har varit mobbad i nåra år nu och ni är den första Jag säger det till. Jag vågar inte prata med familjen. Känner mig inte trygg med mina "vänner" som jag inte riktigt har. Jag har självmords tankar varje dag och blir bara mer deprimerand för varje dag. Jag håller allt inombords och alla tror Jag mår bra. Men vet allvarligt inte vart jag ska ta vägen jag skulle helst vilja hoppa framför tåget och dö men har nåt hopp om att bli militär som gör så att jag stannar vid liv. Också rädd för att ingen skulle bli ledsen om jag dog bara bli sura på mig för att jag är egoistisk. Men va många inte försår är ju att man inte vet vad man ska ta vägen därför händer självmord. Jag gråter mig tills sömns vilket jag förkärnar antar jag annars skulle jag ju inte bli utsatt för det här. Men iallafall vet inte vad Jag ska ta vägen snälla hjälp mig vågar inte prata med nära vänner eller familj.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och så modigt av dig att skriva hit, när du annars inte vågar prata med någon! Det är ju ett första steg att söka hjälp! Du berättar om hur oerhört nedstämd du är och att du gråter dig till sömns. Du skriver också att du tycker att du förtjänar det, men det håller jag inte alls med om! Ingen förtjänar att vara ledsen och olycklig och gråta sig till sömns. Och det kan absolut inte vara ditt fel att du mobbas!
Du har varit mobbad under lång tid och tydligen inte fått hjälp med det. Skolan är skyldig att förhindra mobbing och jag tycker du ska prata med någon lärare eller skolkuratorn om du är mobbad där. Det är deras ansvar att se till att du inte behöver utsättas för det i skolan.
Det måste bli ett omedelbart slut på att du mobbas, eftersom mobbing alltid gör så att man mår väldigt dåligt. Tyvärr är det så att det är vanligt att den som mobbas skäms och tar på sig skulden för mobbingen. Det är aldrig så att det är den som mobbas som är skuld till mobbingen. De som utför mobbingen har hela ansvaret för att de mobbar!
Jag vet inte varför du inte vågar prata med dina föräldrar. Vad tror du skulle hända om du gjorde det? Skulle de inte förstå och skulle de inte kunna stötta dig? Om det är möjligt att prata med dem, så skulle de kunna hjälpa dig till en kontakt med BUP-mottagningen som ligger närmast där du bor.
Du kan också få stöd och hjälp genom att kontakta skolkuratorn eller på nätet genom att chatta eller ringa till BRIS, eller chatta med Tjejzonen,
Tänk på att det finns många vägar att få hjälp på och du är värd det!