Måste såklart hålla allting hemligt
Hej! Är en kille på 14 bast. Har haft depressioner sedan 2 år tillbaka. Jag har aldrig mått så dåligt som jag har gjort förut :/ Allt har blivit så mycket värre. Har ganska mycket självmordstankar också. Jag mår ännu sämre nu när skolan har börjat. Jag jämför mig med andra alldeles för mycket. Har problem i familj och släkt, det är en av anledningen till att jag mår som jag gör. Har också märkt att jag är bisexuell. Började märka det i 6:an och jag var så arg och ledsen på mig själv men nu har jag accepterat mig själv fast nu är det bara att andra ska acceptera mig. Har sjukt mycket ångest och stress vilket gör att jag bara bryter ihop och låser in mig själv. Jag har burit det här rätt så länge och har bara  sagt det till en enda person. Han är 25 år och vi är tillsammans... Vi träffades via internet och han var också bisexuell. 2 veckor efter att vi hade skrivit en hel del med varandra så beslöt vi oss att träffa varandra. Det ledde till ett förhållande så nu idag är jag tillsammans med honom. Vi måste såklart hålla allting hemligt eftersom min mamma kan inte få reda på det här... Då blir det hus i helvetet :/ Älskar honom enormt mycket, han och jag har det så roligt tillsammans. Känner mig lycklig när jag är med honom. Min fråga är då.. Vad ska jag göra för att må bättre eftersom jag har mått dåligt väldigt länge nu. Vad tycker du om att jag är tillsammans med en 25-årig kille?
Killen på 14

BUP svarar:
Hej!
Vad bekräftande det måste ha varit för dig att efter ha ifrågasatt din sexualitet träffa någon att vara med som du gillar. När du dessutom har haft problem i familjen och släkten låter det inte alls konstigt att din pojkvän blivit en jätteviktig person för dig. Någon att ha kul tillsammans med, men också dela jobbiga saker med det. Sådana relationer behöver vi alla. Det är tyvärr inte ovanligt att man börjar må sämre när hösten kommer och skolans krav blir stressande.
Du frågar hur jag ställer mig till att du är ihop med en kille som är betydligt äldre än dig. Fördelen med att vara ihop med någon som är mer i ens egen ålder är att det kan bli en mer jämställd relation. Ett gemensamt utforskande och liknande livsomständigheter att ta ställning till. Närvaron och stöd från föräldrar till exempel. Med det inte sagt att åldersskillnader bara behöver vara något dåligt.
För er handlar åldersskillnaden om att du är ung och tillsammans med en vuxen. Jag kan inte blunda för att du är 14 år.  Nu vet inte jag om ni har en sexuell relation, men jag tänker att det är viktigt att väga in den delen i hur jag tänker ändå. Det finns ju som du säkert vet en 15-årsgräns för när man får ha sex.
Det finns ingen klar gräns för vad som är sex och inte, eftersom det är ens egen känsla som räknas. Jag vet inte hur du tänker kring sex. På Ungdomsmottagningen på nätet går det att läsa om vad som gäller utifrån lagen:
"Det som menas är den lag som säger att det är förbjudet för någon över 15 år att ha sex med någon som är yngre än 15 år. Lagen finns till för att skydda barn och unga från att bli sexuellt utnyttjade. Det finns en lag som är till för att skydda barn och unga mot oönskade sexuella handlingar. En person som är 15 år eller äldre, och som haft sex med någon som inte fyllt 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Även om det har hänt utan hot eller våld. Det gäller även om den som är under 15 år ville ha sex. Samma ålder gäller för alla oavsett kön."
Som du förstår ser jag inte på er relation på något okomplicerat sätt. Men om vi lägger det juridiska åt sidan för en stund, så tycker jag det känns jätteviktigt att du får möjlighet att prata med någon professionell om hur du mår och har det. Så att du får hjälp med den stress, oro och nedstämdhet som du beskriver. Det låter som att det finns saker som du har upplevt som behöver pratas om för att du ska börja må bättre. Det finns bra stöd att få.
Även frågor som hur en hemlighet som att vara tillsammans med någon som är betydligt äldre påverkar dig. Hur det är att vara i en icke-normrelation, hur man kan berätta om man vill berätta och liknande frågor kan vara skönt att prata mer om. På en ungdomsmottagning arbetar behandlare som är bra på att prata om dåligt mående och relationer. Om du går in på umo.se så kan du se vilka mottagningar som finns och var du kan ta kontakt. Gör det på direkten.
Jag skickar även med lite kortfattad information om depression.
Ta hand om dig!