Använder cannabis som självmedicinering
Jag är ej myndig och tagit upp mitt personliga bruk av cannabis med min kontakt på bup. Nu tvingas jag ta upp detta med mina föräldrar, något som totalt kommer förstöra våran relation, och förvärra min livssituation betydligt. Har nämligen använt cannabiset som självmedicinering mot depprision, ångest, väldigt jobbig tinnitus, och svåra sömnproblem. Och detta har funkat otroligt bra, mitt liv blev bättre, jag kunde sluta vara så stressad i mitt huvud och äntligen få ro. Jag kommer bli tvingad att lova att det aldrig ska hända igen (vilket troligtvis kommer vara en lögn) och dem kommer tappa allt förtroende dem har för mig. Jag överväger självmord, detta kommer förstöra mitt liv. Vad ska jag göra? Finns det ingen möjlighet att bup kan undanhålla denna information? Om inte är nog mitt liv slut. Fuck it
R.P.

BUP svarar:
Hej!
Det är en svår fråga att besvara här. Om BUP ska berätta för dina föräldrar eller inte är en bedömning som dina behandlare måste göra. Det finns ingen enkel regel hur de ska avgöra detta. I den bedömningen måste de  beakta vilka konsekvenser det kommer att ha för dig att BUP berättar och det är naturligtvis en viktig del i bedömningen.
Syftet med all behandling är ju ändå i slutändan att det ska resultera i något bra för dig. Därför är det viktigt att du berättar för dina behandlare hur det kommer att påverka ditt liv om de berättar. Du måste berätta för dem det du skriver i detta brev.
Men jag tycker också du ska fundera lite över din självmedicinering. Det finns många nackdelar med att göra något olagligt. En är som du beskriver att du måste ljuga för dina föräldrar. Du skriver att de kommer att tappa allt förtroende för dig.
Men hur bra är det för dig att deras förtroende för dig vilar på att du för dem bakom ljuset? Kanske är det bra att ni reder ut detta. Då kanske er relation blir bättre och du kan få och ta emot laglig medicinsk hjälp för dina stora problem du beskriver.
Lycka till!