Är rädd att be om hjälp
Jag mår väldigt dåligt och jag har gjort det länge nu. Jag har redan skickat en fråga tidigare om att jag tror att jag kan ha shizofreni, jag vet att jag behöver hjälp. Men jag är för rädd för att be om hjälp. Mina föräldrar (särskilt mamma) skulle reagera fruktansvärt. Mammas syster har shizofreni och det är så jobbigt för mamma att hantera att vi ALDRIG har någon kontakt med henne. Alla julkort och brev från henne åker rakt ned i soptunnan utan att bli lästa.
Och tänk om mina lärare eller någon annan i skolan skulle få reda på det? Tänk om jag blir undersökt, får en diagnos och stämplas för resten av mitt liv. Kommer jag också att bli ensam och avskuren från världen som min moster? Nej, jag vågar inte. Jag känner att antingen klarar jag mig ensam så gott jag kan tills jag säckar ihop eller så dör jag. Bättre att dö en "normal" tjej än att leva som ett psykfall.
Jag känner mig så ömtålig och instabil...ärligt talat tror jag inte att jag kommer att överleva min gymnasietid. Jag orkar inte. Jag orkar inte mer.
Men vissa dagar dagdrömmer jag om att gå till BUP och få ett litet piller som tar bort alla symptom och ingen skulle behöva få veta. Mamma och pappa kan ha sin lilla friska perfekta dotter, jag kan fortsätta att få A i skolan och allt är underbart. Men realistiskt sett vet jag att om jag går till BUP kommer familjen att bli indragen och jag blir ännu ett svart får i släkten. Jag kan redan se hur mina julkort ligger där brevid min mosters.
Men ändå vädjar jag nu, snälla övertyga mig att söka hjälp. Jag vill bli övertygad! Det känns som min sista chans nu.
Desperat

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har stora farhågor hur dina föräldrar kommer att reagera om du skulle få diagnosen "schizofreni". Det är lätt att förstå utifrån att din moster har den diagnosen och dina föräldrar inte vill ha kontakt med henne.
Men det är nog inte själva diagnosen som är problemet utan mer vad som varit mellan din mor och din moster.Det kan vara väldigt smärtsamt att ha en syster med så stora psykiska problem men kanske också¨besvärligt?
Om du skulle få en sådan diagnos kommer behandlingen också att innefatta dina föräldrar och de kommer att få hjälp att förstå vad en sådan diagnos innebär både för dig och dem. Dina föräldrar skulle också få hjälp.
Du är också rädd att bli "stämplad" och avskuren från världen som din moster. Idag försöker man på olika sätt hjälpa sjuka människor att just inte bli stämplade och avskurna från viktiga andra -anhöriga och kamrater.
Naturligtvis ska du söka hjälp på BUP. Det är bättre på alla sätt att du nu söker hjälp för de problem du nu har.
Du skriver att du inte orkar och du tror du inte kommer att överleva din gymnasietid. Jag tror du kommer att må mycket bättre bara av att dela dina farhågor och dina problem med andra. Du får heller inte glömma att det finns hjälp att få för alla slags problem.
Kanske blir du inte övertygad av detta svar, men det är inte din sista chans. Du har lika många chanser kvar som du själv vill ge dig.
Kanske skulle det vara till hjälp att fortsätta fundera på hur du ska göra genom att chatta anonymt på Tjejzonen? Det är alltid bra att ha någon att bolla sina tankar med.
Lycka till!