Lever typ i min egna värld
Hej bup! Jag är en 13 ( snart 14 ) årig tjej med ett problem. Jag glömmer saker väldigt ofta. T.ex så frågar jag frågor om och om igen för att jag glömt svaret. Jag glömmer nästan alltid vart jag lägger saker. Brukar också glömma bort saker som andra säger till mig ( men det kanske är för att jag inte koncentrerar mig ) Jag vet att detta är ganska normalt men det har blivit värre. Jag har också koncentrationssvårigheter, har googlat lite och har kommit fram till ADD som jag misstänker lite att jag kanske har. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig på saker och ting, på uppgifter, på vad människor säger och andra saker. Och för nån månad sen så har jag börjat blanda ihop drömmar med verklighet. Jag har nästan alltid haft det såhär bara att det har blivit mycket värre. Det känns som att jag typ lever i min helt egna värld och inte bryr mig vad som händer i den riktiga världen. Jag känner mig också väldigt annorlunda från alla andra, det gör så att jag känner mig dåligt ibland men också att jag uppskattar det. Jag har varit lite ledsen förut och gråtit ganska ofta på nätterna fast jag kom över det i början av 2015. Jag trodde att alla mina problem var borta men dom finns kvar, bara att jag inte tänker på det så ofta. Jag känner mig också väldigt ensam och jag vill ha någon att prata med, men jag har ingen. Jag har försökt att prata med människor på internet , såna som hjälper till. Men har aldrig vågat även om jag är anonym. Jag gillar att vara ensam och att vara i mörkret, har förlorat intresse av att vara med vänner. Kanske för att vi funkar på olika sätt och de förstår mig inte. Kanske har detta också gjort så att jag känner mig annorlunda och lite nedstämd då och då. I skolan känns de som att jag inte har någon att vara med, som att jag inte passar in. Jag får lite ångest ibland när jag tänker på skolan. Jag skär mig ibland men bara smått. Typ med sax eller något sånt, inte för att jag känner mig värdelös eller något sånt. Bara att jag gillar känslan.
Är allt detta normalt eller är det något man borde kolla upp? Väldigt tacksam för svar (: blev lite långt, hehe
~A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du tycker att det är svårt att ta hjälp via nätet, även när du får vara anonym. Nu har du gjort det, så credda dig själv för att du vågade. Bra gjort!
Ditt brev är välformulerat och det märks att du är en klok person som funderar mycket på hur du har det. Jag kan inte svara exakt på din misstanke om om du har ADD eller inte.
För det krävs det möten med chans att ställa många frågor om till exempel hur länge du upplevt problemen med glömska, hur stora problem det ställer till det för dig och ifall det finns andra skäl till din glömska, dina dagdrömmerier och uppmärksamhetssvårigheter.
Man kan vara glömsk, ha svårt att minnas och ha koncentrationssvårigheter av många olika anledningar. Har det hänt något i livet som tar upp mycket av ens tankar eller om man känner sig stressad eller mår dåligt är några exempel.
Ifall du är onormal eller har något du borde kolla upp skulle jag vilja besvara på så sätt att det vet du på ett sätt bäst själv.
Jag tänker så här:
Om det är så att man mår dåligt, har något som man funderar över och som man oroar sig för så skulle jag säga att det motiverar att man ska ta kontakt med en kunnig vuxen för att få stöd kring det. Det kan handla om att man inte behöver fortsatt hjälp efter att man setts en gång, eller så kan det leda till en återkommande kontakt. Huvudsaken är att barn och unga inte ska behöva vara ensamma med oroliga tankar om hur de mår och har det.
Du skriver att du får ångest ibland när du tänker på skolan. Vad handlar den ångesten om? Handlar det om, som du nämner, att du känner sig annorlunda och ensam eller även om att du har svårt att prestera i skolan? Beroende på vilket svar du kommer fram till så skulle jag rekommendera lite olika sätt att hjälpa till på.
Att du skulle må bra av att ha någon att prata med ser jag som en självklarhet. Ingen mår bra av att ofta känna sig ensam eller att känna sig för annorlunda. Men om en kontakt ska fokusera på stöd utifrån den ångest du beskriver och om vi i så fall skulle kunna hoppas på att dina koncentrationssvårigheter skulle minska om du mådde bättre, - det är svårt för mig att svara på.
Det behövs mer information från dig och chansen för en behandlare att ställa frågor för att göra en bedömningen av detta. En skolkurator eller en kurator på ungdomsmottagning skulle kunna hjälpa dig med det.
Om det känns som ett för stort steg så skulle ett lite mindre vara att kontakta BRIS. Nu när du tagit ett första steg och vågat ta hjälp via nätet tror jag att du skulle kunna vara redo att ta det som ett nästa.
Med BRIS kan du prata mer om hur du mår och har det, att du kan känna dig nedstämd och upplever svårigheter med kompisar till exempel. På BRIS jobbar kuratorer som man kan ha anonym kontakt med via chatt eller telefon.
De har även en mejl, men jag tror att det vore bra om du fick chansen att "prata" med någon som också har en chans att ge direkt respons, så att det blir mer av ett samtal som det blir på telefon eller i chatt. Kolla gärna in deras hemsida bris.se. Du är inte ensam om att ha det som du beskriver det.
Om det är så att du upplever att det är svårigheter med skolan som du främst skulle vilja ha hjälp med, så rekommenderar jag att du tar stöd av en lärare eller vänder dig direkt till din skolas elevhälsovårdsteam och berättar om din glömska - precis som du gjort i detta brev.
Hoppas du får bra hjälp!