Kan man byta behandlare om det inte funkar?
Hej! Jag är 14, snart 15 och mår jätte dåligt. Jag självskadar, tycker det är jätte svårt att äta normalt, känner mig deprimerad, har svår social fobi, känner mig vldigt förrvirad om vem jag är, mina betyg har gått från ganska bra till riktigt dåliga och jag visar många tecken på bipolaritet (vet så klart inte om jag är det men jag läste eran info sida om det och tyckte att jag kunde relatera totalt).
För lite mindre en ett år sedan hamnade jag i terapi på ett annat ställe och jag hatade det. Min psykolog fick mig att mycket sämre och hon kallade mig saker som "oförskämd" och berättade för mig att det minsann var mitt eget fel att jag mådde så dåligt.
Jag har bestämt mig för att söka hjälp igen (har nämligen lovat min bästavän) men jag är väldigt rädd att det ska bli dåligt igen och jag har fruktansvärt svårt att öppna mig för folk (tystnadsplikt eller inte).
Jag undrar därför ifall ni tycker jag borde söka hjälp eller om jag bara ska acceptera att det är mitt fel, om ni kommer förvänta er att man öppnar upp om allt direkt, om det finns möjlighet att be om en manlig psykolog (jag litar enklare på killar av någon anledning) och om det finns möjlighet att byta psykolog om man inte tycker det funkar?
Rädd och frågvis

BUP svarar:
Hej, vad bra att du skriver till oss med alla dina frågor.
Vad tråkigt att du har så dålig erfarenhet av behandling och vad starkt av dig att du vågar prova igen. När du beskriver hur du mår så tycker jag verkligen att det finns starka skäl för dig att söka hjälp. Jag tror inte att det är ditt fel att du mår dåligt, det finns förmodligen flera skäl till att du mår som du gör. Skäl som man behöver förstå för att kunna hjälpa dig på ett bra sätt.
Jag förstår att du känner dig rädd och orolig för hur en ny behandlare ska vara mot dig. Du behöver inte berätta alla dina innersta känslor och tankar på en gång. Du behöver så klart tid på dig att känna in vad det är för någon innan du kan börja lita på den personen. Men det är viktigt att du så snart det är möjligt kan berätta om hur du känner och tänker, annars är det svårt att hjälpa dig. Kanske kan det vara bra om du kan berätta för den nya behandlaren om dina tidigare negativa erfarenheter. Kanske att dina föräldrar kan hjälpa dig med det?
Självklart kan du önska dig en manlig behandlare, fast det kanske inte går att ordna. Men det är trots det viktigt att du kommer med ditt önskemål. Du har också möjlighet att byta behandlare om du känner att det inte fungerar för dig. Det ska vara till hjälp och bra för dig.
Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till !