Börjar bli en fara för mig själv
Hej Bup
Jag besöker redan er men jag skulle vilja fråga en sak. Jag har känt mig väldigt nere och deprimerad i mer en 1 år. Jag skadar mig själv i form av att jag bränner mig, skär mig och slår mig. Men i början av Juli så började jag få självmordstankar och det har bara blivit värre och värre. Förut så tänkte jag aldrig på det men nu så börjar det kännas som en möjlighet. Men jag undrar och man kan bli inskriven på ett sjukhus eller något liknande för en depression? Jag känner bara att jag börjar bli en fara för mig själv och skulle vilja bli inskriven någon stans innan jag hör något dumt.
mvh Johan
johan

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver när du upplever att du mår sämre. Självmordstankar ska tas på allvar. Du skriver att du har en pågående kontakt på BUP. Det är viktigt att du berättar för den person du träffar om dina självmordstankar och hur du oroar dig för att du ska göra något dumt. På BUP har vi olika sätt att hjälpa till vid självmordstankar. Det viktiga första steget är emellertid att en behandlare vet om dem. Du ska inte vara ensam med dessa tankar. Berätta istället så att du kan få rätt hjälp. Tillsammans med din behandlare pratar man om innehållet i tankarna, hur ofta de kommer, och vad du/ni kan göra för att hantera tankarna. Har du berättat för dina föräldrar eller någon annan om självmordstankarna?
Självmordstankar känns ofta skrämmande. De är inte ovanliga i samband med en depression och kan göra att allt känns hopplöst. Många som varit deprimerade tidigare berättar om hur svårt och hopplöst det kunde kännas stundtals, men att det faktiskt går att komma ur och hur viktigt det var att de stod ut när det var som värst för att få möjlighet att vara med om en positiv vändning. Så, stå ut! Berätta!
Vad kan du göra när tankarna på att ta ditt liv kommer? Det är viktigt att fundera ut sätt som kan hjälpa i stunden. Det hjälper dig att stå ut och kommer att minska din oro. Det kan vara bra att skriva ner en lista i telefonen med saker du kan göra när tankarna är som värst. Det kan till exempel vara att ringa en vän eller att spela tevespel. Skriv ner aktiviteter som lugnar och tar bort fokus från självmordstankarna. Var tillsammans med andra.
BUP ser lite olika ut beroende på var man bor i landet. Möjligheten att bli inlagd för sina psykiska besvär finns emellertid överallt om det bedöms vara rätt sätt att hjälpa till på. Om det är ett bra alternativ för dig kan jag inte svara på, men den behandlare du träffar på BUP kommer att göra den bedömningen. Jag rekommenderar att du eller vårdnadshavare ringer till BUP och berättar att du mår sämre. Jag vet inte när du har nästa tid på BUP. Det går alltid att ringa till BUP för att rådgöra om hur man ska göra eller bestämma en ny tid till exempel.
Du kan även ta stöd via Självmordsupplysningen. På Självmordsupplysningen kan du chatta med volontärer vardagar kl. 19-22. De erbjuder stöd och vägledning. Ta hand om dig och ta stöd!