Olika sidor i mig vill olika saker
Hej, jag har väldiga problem med mitt humör. Det svänger jättemycket, och det börjar bli ett stort problem i vardagen. Ibland så är jag ledsen, besviken och i stort sett väldigt deprimerad. Ibland så kan jag vara arg och då blir irriterad väldigt lätt. Ibland glad och då är jag väldigt optimistisk om allt. Ibland kan det ändras på minuter, men då är det oftast från glad till arg/ledsen, eller arg till ledsen. Annars så kan det ta några dagar innan mitt humör ändras. Dessutom så kan jag inte "byta" sida med vilja - om jag är arg så är jag arg, jag har nästan inget spår av någon annan sida då. Då känns det som om jag är arg, har alltid varit arg och kommer alltid vara arg. Så är det med varje känsla jag har, utom den jag beskriver nedan.
En annan sida jag har är min neutrala sida, som jag kallar den. När den är framme så vill jag ha tystnad, vara ensam och då tänker jag bara. Väldigt filosofiskt, eller djupt, då. På alla mina problem, men ibland om saker som ungefär döden och samhället/människor. Den är inte framme lika ofta som alla andra känslor, och när den väl har kommit fram så blir jag nästan alltid ledsen/deprimerad när den har försvunnit. Jag kan då tänka och förstå mina andra sidor, fast jag kan fortfarande inte "byta" till någon annan med vilja.
Det största problemet är när jag ska ta beslut. Jag vet att jag kommer ändra mig senare. Om jag är ledsen så tänker jag ju på ett väldigt pessimistiskt sätt, men när jag senare är glad så tänker jag ju på ett annat sätt, och ändrar mitt val. Fast det går ju inte alltid, och ju äldre man blir så blir det ett större problem. Ska jag verkligen hoppa över en årskurs? Ska jag verkligen välja den här gymnasielinjen? Ska jag verkligen tatuera in detta? Vill jag verkligen jobba med det här resten av mitt liv? De frågorna brukar jaga mig, och jag blir så stressad och det slutar oftast med att jag ligger och gråter. Det är så jobbigt. Jag vill inte ändra mig hela tiden, och jag kan inte fortsätta så. Men jag vill ju inte heller gå på medicin, för jag har mina åsikter om det. Jag tror att detta är jag, jag är såhär. Om jag tar medicin som får bort en sida, så är en sida av mig borta. Mina åsikter, tankar och val försvinner, och det vill jag inte. Jag vill få hjälp på ett annat sätt. Hur ska jag göra? Jag vill kunna ta ett beslut utan att gråta och få ångest över det sen. Jag går redan på BUP och just nu pratar vi om annat, men detta är en fråga som jag verkligen vill få svar på så snabbt som möjligt. Jag tror att ingen någonsin kommer vilja bli min vän, eller om någon skulle kunna bli kär i mig, för då blir de kära i en annan sida av mig. Om någon ens skulle bli det.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev! Mycket välformulerat och tänkvärt!
Ditt brev visar på ett stort mått av självinsikt. Det är en stor tillgång att kunna reflektera kring sig själv på det sätt som du gör.
När jag läser ditt brev tänker jag att du på ett bra sätt fångar vad det faktiskt innebär att vara människa. Vi människor består av många olika sidor. Vi är alla fulla av olika tankar och känslor och stämningar. Och dessa tankar, känslor, stämningar kan svänga och variera. Mer eller mindre ofta. Vi kan ha olika mycket av olika sidor. Vi kan se dessa olika sidor mer eller mindre tydligt. Och vad vi tycker om de olika sidorna hos oss kan verkligen också variera i högsta grad.
Men jag tycker, att hur det än är, så kan dessa olika sidor berika livet. För vore det inte lite tråkigt och enahanda om det var på samma sätt hela tiden? Och jag tänker att kanske det är det som är en av människans viktigaste uppgifter… (kanske meningen med livet?) … att lära sig gilla sina olika sidor och lära sig använda dem på bästa sätt!
Men, som sagt, detta är något som kan ta en hel livstid att uppnå. Och du har ju precis börjat ditt liv och dina funderingar!
Det som kan bli bökigt är om dessa sidor hos oss ställer till det för oss, och försvårar för oss att leva livet på ett sätt som vi vill.  Du beskriver att för dig så kan det bli svårt att ta beslut (du mår jättedåligt och är rädd för att ångra varje beslut) samt svårt att ”byta sida” (att komma ur ett stämningsläge, när du väl är inne i ett).
Jag tänker att båda dessa är mycket viktiga områden, men båda är stora och jag kommer inte att kunna hjälpa dig med dem här, i mitt svar. Att komma ur sina svårigheter att fatta beslut eller att byta sida kräver ofta träning och övning och man kan behöva en hel del stöd och hjälp i den processen.
Du skriver att du redan går på BUP, men att ni pratar om annat. Såklart vet jag inte vad för annat ni pratar om. Jag får intrycket att detta, det som du skriver om i ditt brev hit, är mycket viktigt för dig just nu. Kanske DET viktigaste just nu? Om det är så, så vill jag verkligen uppmana dig att ta upp det med din behandlare på BUP.
Kanske ni tillsammans kan göra om planeringen för vad ni ska prata om och ta dina mest brännande frågor först? Och glöm inte ta upp din fråga om medicin med din behandlare också! Den är också superviktig!
En sak till. Du beskriver en rädsla för att nya personer i ditt liv (vänner, partners) kanske inte ser hela dig, utan bara en sida av dig. Vet du, jag tror faktiskt inte att det är så.
Om du tänker på de människor omkring dig som du gillar, visst ser du flera sidor av dem? Även om din bästa vän oftast är glad, så vet du att hen kan vara ledsen/arg ibland, eller hur? Även om din andra kompis oftast är arg och bråkig, så vet du at hen kan vara glad och mysig också?
Och jag tänker att det är så människor i din närhet ser dig! De ser flera av dina sidor. Och det är antagligen precis det, just din unika kombination av olika sidor, som gör att de tycker om dig!
Jag hoppas innerligt att svaret blir till hjälp för dig!
Lycka till!