Finns det något sätt att sluta vara kär?
Hej. jag är en tjej på 16 år. Jag vet inte om det här kommer vara en så bra 'fråga', men jag vet inte vad jag ska göra mer. Jag vet inte helt vad som är fel med mig, men de senaste året har jag haft ångest eller jag vet inte om det är ångest, det är ett av problemen, jag fattar inte om det är ångest eller depression eller om jag bara är allmänt uttråkad. Nästan inget intresserar mig längre... eller jag kan inte avsluta saker. Jag har liksom ingen motivation till något längre... eller ibland är det så. Det liksom kommer och går. Jag älskar att rita och är väldigt bra på det så det är ganska lätt, men på senaste tiden så jag knappt kunnat rita något, jag kan få en idé, men sen har jag ingen motivation till att utföra den. Jag har ADHD med autism spektra, men på senaste tiden har jag fått liksom stress pank från små saker och det är liksom passivt för jag visar det inte. Det är bara som en surrande röra av dömande i mitt huvud och det blir värre när jag är bland folk, till och med vänner och så var det inte innan. Jag känner mig nästan alltid ledsen också, allt känns liksom tomt... Jag har inga tankar på att skada mig själv, utan jag vill liksom att något ska hända. Jag är typ rastlös på ett ångestlikt sätt... Jag misstänker att det kommer bli lite bättre när jag börjar gymnasiet, men jag blir så arg och ledsen när jag sitter här och inte har någon anledning till att vara så här miserabel och lat... Sen tror jag också att jag har blivit kär i en kille jag träffade några månader sedan, och det gör mig arg för innan jag träffade honom så var jag kär i en annan kille i 6 år, men han kände inte samma för mig. Killen jag är kär i nu är tre år äldre än mig(19) och har en flickvän, vilket jag är ganska glad för, för jag vill inte va i en relation och jag vill inte vara kär. Det är distraherande och jag vill vara kära killen hela tiden, men när jag väl träffar han så vill jag bara springa där ifrån och blir liksom rädd... Så... finns vad är det för fel på mig och finns det något sätt att sluta vara kär?
R.j.

BUP svarar:
Hej R.J!
Tack för ditt brev. Det är liksom två delar. Dels hur du mått under en längre tid och dels dina tankar och känslor kring en kille du är kär i.
Du försöker ringa in hur du mår med flera ord som ledsen,tomt, ångest eller depression, dömande tankar, rastlös på ett ångestvis sätt, ingen motivation längre. Och det är som du försöker förstå vad det kan vara som händer med dig och varför - men du har inget svar. Du tänker att det kan bli bättre när du börjar gymnasiet i höst. Kanske det, för det innebär antagligen mer struktur och absolut att du får något att göra. Men kanske grundstämningen finns kvar?
Om man mått ganska dåligt under en längre tid då är det inte fel att ta kontakt med BUP eller en ungdomsmottagning för att prata om situationen och höra deras bedömning. Det tycker jag att du ska göra.
Sedan beskriver du dina känslor kring att vara kär. Det är blandade känslor, mest negativa. Du blir både irriterad och rädd på en gång. Du verkar orolig över att du inte har kontroll över dina känslor. Att vara kär kan vara både härligt och skrämmande. Man kan bli rädd att kärleken inte är besvarad, eller som i ditt fall ännu mer rädd om det skulle vara besvarat. Då kan man bli både beroende och sårbar. Att vara kär är ju att vara sårbar och våga släppa in någon i ens liv. Innan denna nya kärlek var du obesvarat kär i en annan kille under sex år.
Kanske är det viktiga i ditt brev ändå frågan om närhet och kärlek. Att vara kär i någon som inte besvarar kärleken är kanske riskfritt men ändå blir du nog inte riktigt lycklig på det sättet? Och nu har du starka känslor igen. Kommer de bli besvarade eller inte och hur ska du hantera denna väldigt viktiga sida av ditt nuvarande och kommande liv? Jag tycker detta är ytterligare ett skäl till att du ska ta  kontakt med BUP eller en ungdomsmottagning och få hjälp att våga stanna kvar i en kärleksrelation.
Lycka till!!