Hotar att söka upp mig om jag inte gör det han vill på nätet
Hej, det är jätte akut, jag är 14 och mår skit rent ut sagt. Jag kan förklara hur det började: Min klass splittrades för två år sen när jag började sjuan, jag började i en annan skola i norge för min familj flyttade dit till mina släktingar. Ingen talar svenska och hela min familj vägrar att prata svenska hemma som jag gjort hela mitt liv, jag har pratat norska från och till och det går bra men att dom vägrar prata svenska gör mig ledsen. Det är inte själva grejen men när jag började klaga på min familj med mina nya kompisar i skolan började dom frysa ut mig och sedan mobba mig, typ som att fråga vem jag är inför alla i klassen som om dom aldrig mött mig och så. Mamma bryr sig inte alls, dessutom började min vuxna bror slå mig då han drack varje kväll under en semester på några veckor mamma och pappa tog på sommarlovet förra året. När dom kom tillbaka slog min bror tillbaka allt och mamma och pappa trodde inte alls på mig. Det var då jag fick kontakt med en kille på kik som jag trodde jag kunde lita på. Han är från sverige och sa att han var 14. Jag klagade på allt och han förstod det, jag börjar gråta så fort jag tänker på det. Sedan började han säga att han var äldre än han sa först. Jag fick aldrig veta hur gammal men han började be om nakenbilder och då fattade jag att det var vad allt handlade om. Jag skickade aldrig några bilder men jag mår så dåligt för att han inte heller brydde sig. Han skriver hela tiden till mig och senast sa han att han skulle söka upp mig och våldta mig. Jag vågar inte berätta för nån och mina föräldrar bryr sig ändå inte. Jag har sån ångest och mår skit, jag vet inte vad jag ska ta mig till! Hjälp!
Vilma

BUP svarar:
Hej Vilma!
Det låter som om du har det tungt på många sätt och är väldigt ensam med dina tankar och allt du känner.
Det är en stor omställning att flytta, att byta skola, försöka hitta nya kompisar och i ditt fall också att byta språk. Inte konstigt att du känner dig ledsen och kanske lite trött? Mycket av din ork och energi lär ha gått åt till att anpassa dig till den stora förändring i ditt liv som familjens nya bostadsort innebär för dig.
Vad har flytten inneburit för de andra i din familj? För vems skull flyttade ni till Norge? Hur har det gått för de andra att anpassa sig? Kan din brors drickande bero på att han inte heller tycker att det bara är enkelt att byta nästan allt i sitt liv?
Det här är frågor jag ställer för att jag tänker att det finns andra i din närhet som kanske kämpar med det som du kämpar med. Det är ganska vanligt att man i en familj sluter sig och kämpar var och en på egen hand när det blir tungt. Trots att man skulle kunna både bli hjälpt och hjälpa de andra genom att dela med sig av sina tankar och känslor.
Det du kan göra är att berätta för dina föräldrar hur du känner, att du är ledsen och att det gör dig både arg och ledsen att de inte verkar bry sig om det. Beskriv hur du kände dig då de inte trodde på att din bror slagit dig, något som faktiskt inte är tillåtet i lagen.
Jag gissar att det inte var ditt beslut att ni skulle flytta? Jag tycker du ska kräva att dina föräldrar lyssnar på hur det blivit för dig och att de försöker stötta dig nu! Och att det
Jag förstår verkligen att du börjar gråta när du tänker på killen på kik. Du känner dig kanske både lurad, besviken och arg? Att han utnyttjade dig och det du berättade bara för att locka dig till att göra saker som han ville. Starkt av dig att sätta stopp och inte gå med på hans önskemål om bilder. När han nu hotar dig förstår jag att du blir rädd!
Det den här personen håller på med kallas som du kanske vet grooming och det är olagligt. Det bör polisanmälas, du har blivit utsatt för ett brott. Sannolikt gör personen så här mot många unga tjejer och det behöver få ett slut. Du och andra ska inte behöva känna er rädda eller utnyttjade! Läs mer här på UMO om kränkningar på nätet och vad man kan göra.
Jag tycker absolut att du ska berätta om det som hänt för någon vuxen som kan hjälpa dig med en polisanmälan. Du har inte gjort något fel, absolut inte, utan snarare varit klok som inte skickat bilder och som nu skrivit hit och bett om hjälp. Bästa sättet att få stopp på killen på kik är att anmäla honom både till polisen och till administratörerna på kik.
Du kan läsa mer om hur den norska polisen tar emot tips här. Norska och svenska polisen samarbetar runt sådana här frågor, internet har ju som bekant inga landsgränser.
Bra att du skrev hit till oss! Tag nu nästa steg och berätta för någon i din närhet om din akuta situation!