Otrevliga röster i huvudet
Jag har nu i mer än 6 månader försökt att hjälpa mig själv.  Har röster i mitt huvud som säger att jag är värdelös och ful,har ångest över ungefär allt,har svårt att sova och tänker alldeles för mycket. det sista har jag tänkt mycket på universum och liv. Har kommit fram till att liv i sig är värdefullt,men inte en enda individs liv. Så om jag försvann imorgon så skulle universum inte märka det. allt skulle fortsätta. så jag spelar egentligen ingen roll för själva livets existens. jag har försökt allt,gått till skolkuratorn, lyssnat på glad musik, spelat datorspel,tränat, sprungit,allt. men inget hjälper. har aldrig pratat med mina föräldrar om hur dåligt jag verkligen mår psykiskt,komplex över ben och mage och speciellt mitt ansikte.. känner mig som ett enda stort misslyckande som universum skulle klara sig bättre utan. Har ett sista litet hopp om att ni på något  sätt,om jag får mamma och pappa att ta mig till BUP,har möjlighet och tillåtelse att skriva ut mediciner mot detta? skrivit liknande insändare till sajten snorkel.se och vet inte,men... jag klarar mig inte mycket längre utan hjälp,och prat funkar inte längre,vilket det gjorde i början. att folk en bryr sig om mig längre gör mig bara mer deppig :( . Skulle vara tacksam för ett svar snarast.. Skriv gärna med om det finns möjlighet för mig att få medicinering för detta,för orkar inte kämpa emot själv mycket mer..
13 år och fucked up..

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du frågar oss vad du kan göra för att bli fri från dessa otrevliga röster i ditt huvud. Det är ju hemskt obehagligt och ångestskapande, precis som du skriver.
Jag tycker att du till en del har du helt vanliga funderingar om livets natur, om människans plats i universum och det kan vara skrämmande för tonåringar att upptäcka hur små vi alla är i relation till världsalltet. Jag tror att nästan alla kloka och reflekterande ungdomar har sådan tankar. Ibland kan man bli ganska skrämd av sådana filosofiska och existentiella tankegångar.
Men du verkar ha även andra bekymmer. Jag kan naturligtvis inte säga något konkret i ditt fall utan att närmare känna dig men det är ganska vanligt att man hör röster som säger saker som man själv tänker fast det låter i huvudet som om det var någon annan som säger det. I sådana fall måste man få professionell hjälp på BUP.
Det var bra att du har redan försökt att få hjälp på olika sätt och jag tycker att du inte ska vänta längre med detta problem. Utan tvekan måste du tala med dina föräldrar om att ni ska kontakta den BUP mottagning du geografiskt tillhör. Den som ringer dit ska beskriva problemet med rösterna men också berätta om vad du har försökt hittills som inte hjälpte.
Det är fullt möjligt att man bedömer att du ska få någon typ av medicin men det kan jag inte säga något om. Man kommer att prata med dig, ge dig möjlighet att framföra vad du själv önskar och sedan komma fram till vilken behandlingsmetod som är mest lämplig i ditt unika fall.
Tveka inte nu, kontakta BUP med hjälp av dina föräldrar. Om det underlättar för dig kan du visa ditt mejl och mitt svar för dem.