Kände mig äcklig och som om det var mitt fel
Detta hände mig för ett tag sen men jag kan inte få bort ångesten. Allt började med att en kille skoj tafsade på mig i skolan. Jag gjorde inte så mycket, sedan började 4 andra killar. Trots att jag sa nej så taffasade dem, det började med rumpan. Dem brukade låta mig gå före dem så kommer dem o tafsar på mig. Efter ett tag kom låren och sedan kom dem sexuella kommentarerna. En dag tog en av killarna in mig i toan, där började han tafsa på hela mig och jag försökte putta bort honom. Dock brydde han sig inte. Efter att han tafsat klart på mog kom den andra killen in o började tafsa han la händerna i min tröja o byxor men Jah tog bort dem, o jag puttade o sa nej. Men dem bryde sig inte. Efter att puttat tillräckligt så kom jag ut ur toan. Jag kände mig så äcklig och som om allt var mitt fel. Allt hände under skoltid, det enda jag kunde tänka på var varför jag inte gick ner till rektorn första gången. Jag har inte berättad denna händelsen för mina föräldrar för jag kan helt enkelt inte, det känns som om dem kommer säga att det är mitt egna fel. Dock berättade jag för 3 av mina närmaste vänner o jag kände bara sån skuld och ångest. Det var ett tag sedan detta hände men jag kan inte glömma det o jag kan inte prata om det pågrund av skam. Jag vill få bort dessa minnen men jag kan värkligen inte. Vad ska jag göra!!? Jag är rädd om jag går till umo att dem vill berätta detta till mina föräldrar och det vill jag verkligen inte för jag vet inte hur jag ska förklara detta för dem.
linda

BUP svarar:
Hej!
Först och främst, det du var med om är inte okej. Du äger rätten till din egen kropp och ingen får gå över dina gränser. Din kropp är din och ingen ska röra den på ett sexualiserat sätt utan din tillåtelse (eller på något annat sätt heller). Att killar gör så är inte skoj, utan fel. Du har identifierat många av de känslor som dyker upp när man är med om något så fel som du varit. Det är naturligtvis skitjobbigt att känna de här sakerna, men samtidigt ett sundhetstecken. Att du vågar tänka och känna kommer att hjälpa dig att ta dig igenom allt det här jobbiga. Din reaktion är inte konstig.
Trots detta, är det du beskriver tyvärr inte en ovanlighet på skolor runt om i Sverige. Många upplever precis som du en stark skam och får tankar om att det är ens eget fel. Det är inte ovanligt, men är ju ändå tråkigt eftersom det inte är du som gjort något fel. Ansvaret ligger hos den eller de som utsatte dig. Det är bra att du berättat för dina närmaste vänner. Det hjälper skamkänslorna att avta om man får stöd och vågar prata om det man varit med om. Sådana här saker ska man prata om. Kanske främst för att man ska kunna må bättre, men även synliggöra hur fel det är att killar gör så här mot tjejer.
Gå till din ungdomsmottagning. Där kan du få hjälp med att bearbeta det du varit med om. Där är de vana att prata om sexuella övergrepp och känner väl till de skuld- och skamkänslor som de som blivit utsatta kan känna. Det är inte heller ovanligt att känna ångest i efterhand, men den kommer att minska med tid och stöd. På ungdomsmottagningen kan du ta upp din rädsla för att berätta för dina föräldrar. Utifrån att du är 16 år så kommer de inte att tvinga dig att prata med dina föräldrar. Låt inte den rädslan hindra dig från att få hjälp med att hantera det du varit med om.