Kan man fortfarande kalla sig deprimerad?
Så jag är/var deprimerad och har haft återkommande deprissioner i 5 år (är 15 nu). Jag visste inte att jag var deprimerad förren i våras och det har definitivt förändrat saker. Jag ser en psykolog t.ex. Men jag tycker inte det ger något. Sen är jag jätteförvirrad för jag tror jag har en lätt/medel depression och när det är som värst är det riktigt dåligt. Men det går verkligen upp och ner. Ibland är jag jätteglad även om tankarna finns i bakhuvudet och ibland är jag jätteledsen. Sen har jag perioder där jag kan vara mest likgiltig hela tiden. Som nu t.e.x. Jag är förvirrad för att varje gång jag är "glad" så får jag skuldkänslor och känns som att jag bara inbillar mig det andra? Det kan variera från ibland några timmar eller dagar. Ibland en halv vecka. Tiden smälter ihop för mig. Kan man fortfarande kalla sig deprimerad? Hur vet jag att jag är frisk? Vad ska jag göra för att äntligen bli "fri"?
Jag har otroliga svårigheter att somna, får oftast ångest varje natt ibland även kraftigare ångestattacker. Jag skär mig inte. Jag har inte direkt någon "anledning" att vara deprimerad och jag vet inte varför jag är eller varför de pågått så länge. Jag står inte direkt mina föräldrar nära så jag paratt typ aldrig me dom. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, snälla hjälp...
Belle

BUP svarar:
Hej Belle!
Vad bra att du skriver ner dina tankar och funderingar när det känns förvirrat och du inte finner svar på dina frågor. Dina frågor är intressanta och närmast existentiella eftersom de i mångt och mycket handlar om livsfrågor, hur livet ska vara och vad det innebär att vara människa. Många upplever perioder av nedstämdhet någon gång i livet och jag tror att många kan känna igen sig i din beskrivning av att det inte finns någon tydlig "anledning".
Du skriver att du varit deprimerad och att du träffar en psykolog utifrån det. Bra! Det kan nämligen vara alldeles för ensamt att ha den här typen av funderingar när man mår och har mått som du beskriver. Jag råder dig att ta upp de här funderingarna du beskriver i det här mejlet med din psykolog. Hen känner till din situation och ditt mående och tillsammans kan ni bena i dessa funderingar. Det kan göra att du upplever kontakten med psykologen mer hjälpsam och reda i dina tvivel. Hur kan ni veta när du mår bättre? Hur kan ni förstå skuldkänslorna du upplever när du är glad? Hur kan du göra för att komma ur en svacka? Mående pendlar, och livet går upp och ner, men det är ju viktigt att det inte bara upplevs som ner.
Ibland kan det vara bra att föra en dagbok över hur man mår för att få en överblick och lite mer koll på sitt mående. Det kan vara enkla registreringar dagligen om mående, sömn, aktiviteter och tankeinnehåll till exempel. Kanske kan din psykolog hjälpa till med detta eller så kan du utforma någon form av dagbok på egen hand. Det ska vara korta anteckningar i syfte att få lite mer information om hur du mår, kanske hitta något mönster och få fatt i vilka dagar du mått bra och när det känns tyngre. Min förhoppning är att du på så sätt kan reda lite i den där upplevelsen av att allt smälter ihop och känns osäkert.
Jag uppfattar en önskan om att du ska kunna prata mer med dina föräldrar. Många upplever svårigheter med att prata om hur man mår med sina föräldrar. Jag vet inte hur mycket de varit med i dina samtal med psykologen, men en tanke är att de kan vara med mer och att ni kan prata tillsammans där. Många upplever det som hjälpsamt -både barn och föräldrar.