Röster säger att jag ska skada någon
Hej!
Jag har en fråga gällande psykos/liknande.
Jag har i ca 3/4 år haft återkommande idéer och hallucinationer, både visuella och röster. Det var dock först ett halvår sedan som jag insåg att någonting inte stod helt rätt till. Jag började då researcha och försöka ta reda på vad det skulle kunna vara. Jag kom då fram till att det förmodligen var någon slags psykos. Jag har alltså ingen officiell diagnos, och jag har inte nämnt detta till någon, eller ens något relaterat till det.
Hursomhellst, så har rösterna sedan en tid tillbaks börjat säga till mig att skada folk. inte mig själv, utan andra. Inte på det sättet att jag skulle gå ut och oprovocerat slå någon, utan mer som att t.ex putta in någon mitt i en väg med mycket trafik när vi står vid ett övergångsställe och det är rött, putta ner någon i en kanal jag passerar varje dag så personen drunknar eller att sparka på någon som sitter ner. Det är inte bara en ''jag-skulle-kunna-göra-det'' känsla, utan mer en order som repeteras om och om i mitt huvud. Ibland känner jag som om jag kommer göra det och påbörjar rörelsen, men jag har aldrig faktiskt gjort något. Nu det senaste så har jag också börjat bli mer och mer paranoid, vilket också gör att min hjärna lyckas vid det tillfället komma på något som skulle göra våldet mot den personen okej vilket gör det ännu svårare att stå emot.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, och jag vet inte om jag faktiskt är en fara för andra eftersom att jag inte egentligen gjort något. Jag har inte haft någon kontakt med BUP innan så det finns ingen där jag kan säga detta till. (Jag har haft kontakt med UMO ett tag nu av andra anledningar men jag är i avslutningsprocessen där och har bara några gånger kvar, och jag har aldrig nämnt detta innan så jag tror inte att de kommer tro på mig.)
(Jag har andra symptom än bara detta, men detta är det jag är mest orolig över. Jag har t.ex starka övertygelser på saker som inte skadar någon, men inte heller är sanna. Också synhallucinationer och hallucinationer involverande känsel och så. )
Min fråga är helt enkelt, vad gör jag? Är detta allvarligt nog för att jag ska kontakta BUP? Och vad skulle hända om jag gjorde det, dvs skulle jag få en officiell diagnos eller bli inlåst?
Excalibur

BUP svarar:
Hej!
Du ställer en rak fråga och jag svara lika rakt: ja, du ska omgående ta kontakt med BUP. De symtom du beskriver är allvarliga och kräver en noggrann undersökning för att kunna komma fram till vilken sorts behandling du behöver. Det är lite synd att du tidigare inte nämnde dessa symtom för din behandlare på Umo men å andra sidan är jag ganska säker på att du i alla fall skulle ha blivit hänvisad till BUP.
Du skriver ingenting om hur din relation är till dina föräldrar. Om du kan tänka dig att berätta för dem och be dem att ringa till BUP mottagningen du tillhör är det bäst. Men i din ålder kan du ringa själv. Det är otroligt viktigt att du vågar säga så som du skriver till oss: röster som uppmanar dig att göra saker du egentligen vet exakt att det vore fruktansvärt fel att följa röstens uppmaningar.
Om du har psykos eller om det handlar om något annat kan bara en närmare undersökning utvisa. Det är i alla fall mycket bra att du har kontroll över dina handlingar! Det ger dig en bra prognos. Men du ska inte vänta och förhala att kontakta BUP utan gör det NU! Det är ytterst osannolikt att du skulle bli inlåst även om du får en diagnos på någon form av psykotisk störning. Det finns bra och verksamma mediciner och annan form av behandling som gör att du kan bli av med dina svåra och mycket störande symtom, även de som du bara antyder men inte går närmare in på. De kan naturligtvis hänga ihop med dem som du beskriver och behandlas samtidigt.
Sök hjälp alltså direkt, du kommer att tas på allvar!