Tycker synd om pappa, men vill inte träffa honom
Hej, jag lever med skilda föräldrar sedan 2011. När jag var liten misshandlade min pappa både mig min mamma och min bror under hela min uppväxt tills de skilde sig och det var andledningen till varför min mamma flyttade i från min pappa. Efter seperationen hade jag Posttraumatisk stress och självmordstankar under en lång tid. Idag bor jag väldigt lite hos min pappa men varje gång jag ser honom får jag tillbaka alla minnen och blir bara ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra för att innerst inne vill jag inte träffa min pappa men samtidigt så tycker jag endå på något sätt synd om honom, jag är allt han har kvar men hur ska jag göra?, vågar inte berätta för min pappa.
jvictoria

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som jag tror väldigt många kan känna igen sig i.
Barn till separerade eller skilda föräldrar kan ibland känna skuld över att de föredrar att bo mer hos en av föräldrarna. Jag tror att det är särskilt förekommande i familjer där det varit  starka konflikter och där det förekommit våld.
Att du, när du träffar din pappa, blir påmind om tiden då ni levde tillsammans och som måste ha varit väldigt svår, är förståeligt.  Han är ju orsaken till att ni inte längre lever ihop, som en familj. Du skriver inte om du fick hjälp under den tiden då du hade posttraumatisk stress och självmordstankar? Jag hoppas det, för det är viktigt. Annars blir den där tiden i ditt liv, då du var mycket sårbar och utsatt, som ett sår som inte riktigt vill läka. Även om man har fått hjälp, så kan man i andra skeenden av sitt liv behöva stöd på nytt. Jag förutsätter att din pappa inte längre misshandlar dig, eller är skrämmande när ni ses?  Även om din pappa inte längre är hotfull, eller elak, så kan traumatiska minnen triggas av väldigt små, enkla saker som ett tonläge, en rörelse, eller en doft.
Att du känner dubbla känslor för din pappa (tycker synd om, men vill ändå inte träffa) tror jag, som sagt, att väldigt många känner igen sig i. Barn, mer än andra känner lojalitet med föräldrar, även de som behandlat en illa. Det ligger liksom inbyggt att man ska älska dem och när föräldrar gör saker mot oss som är fel så blir det, helt naturligt, en konflikt inom oss.
Du är 15 år och, som jag uppfattar det, mogen nog att ta ett eget beslut var du ska bo och hur mycket du ska träffa din pappa. Det är känslorna av skuld som ställer till det för dig. Jag vill inte uppmana dig att bryta kontakten med din pappa, men jag vill att du ska veta att du har all rätt att ta en paus från honom, om du vill. Kanske kan ni träffas då och då, men att du behöver inte sova över?
Dessa känslor av kärlek/omtanke och hat/inte tycka om är svåra tankar och känslor som jag tror att du skulle behöva bearbeta med en terapeut.  Via samtalsstöd kan du få hjälp att separera dina dubbla känslor gentemot din pappa och förhoppningsvis hitta ett sätt att förhålla dig till honom som fungerar och inte är så smärtsamt.
Jag har svårt att ge dig något mer konkret råd än att uppmuntra dig att söka samtalsbehandling. På en ungdomsmottagning eller på BUP tror jag att du kan få hjälp med din känslomässiga kluvenhet gentemot din pappa.
Jag vet inte hur du känner inför att tala direkt med honom om det som händer med dig när ni träffas? Många gånger är det läkande att göra det. Den unge får sätta ord på sina tankar och känslor av utsatthet, rädsla och förtvivlan, och den vuxne/föräldern får ta emot och visa medkänsla och förståelse. Sådana samtal kan man också få hjälp med på BUP.
Jag tycker inte du ska tveka att söka hjälp och stöd.  Jag är rädd för att, om du skulle välja att helt avsluta kontakten med din pappa, så kommer känslorna och oron för honom att ”spöka” även längre fram.  Det går att hitta sätt att umgås, även med en förälder som svikit en så mycket som din pappa har gjort. Det tar tid, det kan vara smärtsamt, men i förlängningen kommer det att hjälpa dig.
Var rädd om dig!