Brottas med två olika sidor av mig själv
Hej!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Mår fan piss. Vet inte vart jag ska börja riktigt men kan ju i alla fall ta och berätta att jag tror att jag kan lida av en depression, har ångest, självskadebeteende, självmordstankar och mår som sagt piss rent ut sagt. Jag får känslan av att jag blivit bättre men börjar tro att jag snarare har vant mig vid att må så här än att jag blivit bättre. Jag har trott att jag haft en depression ganska länge nu, typ ½-1 år nu. Ångesten har kommit mer nu på senare tid. Eller jag tror det är ångest i alla fall. Får typ som små anfall när det känns som jag inte kan andas. Jag vet ju att jag kan andas, jag får ju in luft liksom, men det känns som om jag inte får något syre. Hur jag än gör känns det som om jag inte får något syre. Och detta har hänt flera gånger om dagen den senaste tiden. Mitt självskadebeteende har jag haft i lite drygt 3 månader nu och jag vill verkligen sluta med det, men samtidigt vill jag det inte. Det är som om jag brottas med två olika sidor av mig själv och den självdestruktiva vinner alltid. Och jag tror att det är allt detta tillsammans som har gett mig mina självmordstankar. Eller om det är självmordstankarna som har gett mig ångesten, självskadebeteendet osv. Inte vet jag. Allt jag vet är att det är fett jobbigt och att jag inte orkar med det något mer. Jag går med en konstant rädsla för att någon ska se mina ärr, och det blir ju inte bättre av att det nu är sommar. Jag kan inte heller prata med mina föräldrar om det. De skulle aldrig fatta. Och jag har inte den relationen med dem så jag skulle kunna säga nåt. Och eftersom att det är sommarlov så kan jag ju inte heller gå till varken skolkuratorn eller skolsköterskan. Och jag har inte heller möjlighet att ta mig till en vårdcentral/ungdomsmottagning. Jag har verkligen ingen att prata med. Vad ska jag göra? Och vad kan det bero på att jag mår såhär? Jag är duktig i skolan, även fast denna terminen kunde gått och dränkt sig. Men jag behöver verkligen hjälp. Och min sömn är ju inte heller helt hundra. Ibland kan det gå hela nätter utan att jag sover något alls, så jag går till skolan när jag redan vart vaken 24 timmar i streck vilket resulterar i att jag kan va vaken i drygt 36 timmar i streck. Men nu har jag mer haft perioder dör jag sover hur mycket som helst. Jag kan liksom ha sovit hela natten, sen gå till skolan, sova några timmar när jag kommer hem tills jag äter och sen gå och sova direkt igen och sova hela kvällen och natten. Dock är det ju sommarlov nu så nu lär jag ju sova hur mycket som helst också. Även fast klockan kan vara typ 3-4 när jag somnar. Vad ska jag göra? Jag orkar verkligen inte med det här längre men har ingen att prata med.
Mvh
IdiotNr1

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev där du så välformulerat berättar om en mycket plågsam livssituation.
Trots att du förmedlar motstridiga tankar kring hur du mår så tycker åtminstone jag att du verkar ha det riktigt jobbigt. Jag blir bekymrad över ditt självskadande och dina självmordstankar. Att du har kämpat med detta så länge är imponerande, men också sorgligt. Jag tycker det låter så ensamt att du bär denna tunga börda helt på egen hand. Det behöver verkligen inte vara så.
Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av någon för att reda i din, som jag föreställer mig, snart ohållbara situation. Det är mycket som plågar dig och jag tror att du skulle bli hjälpt av att reda i detta tillsammans med någon klok person.
Att göra en prioriteringsordning brukar vara en bra start. Vad plågar dig mest? Är det sömnen som du behöver få bukt med först? Att sova okej är nödvändigt för att må bra, likaså att äta regelbundet och ha lagom med aktiviteter. Många upplever att om de börjar sova bättre så blir en del annat bättre av bara farten.
Jag föreställer mig att du just nu mest ser dina bekymmer torna upp sig som ett oöverstigligt berg? Att bolla tankar med någon och försöka hitta en ände att börja nysta i gör inte berget mindre, men lutningen blir inte så brant och svårarbetad. Plus att man inte är ensam.
Jag förstår att detta kan bli svårt just nu. Det är sommarlov och mycket av ”hjälpen” är ledig, precis som du säger. Hur ser dina planer för sommaren ut?
Många mår bra av att ha aktiviteter inbokade varje dag, t ex träffa en kompis, åka och bada, gå till biblioteket och så vidare.
Andra föredrar att ta dagen som den kommer och vara lite mer spontana. Men det låter inte bra att du sover ”hur mycket som helst”. Hur konstigt det än låter, så kan för mycket sömn göra oss tröttare och segare. Man behöver då kämpa mot tröttheten och gå upp och gå ut, trots att man helst vill dra täcket över huvudet och inte gå upp förrän skolan börjar igen.
Eftersom du inte har möjlighet att ta dig till verken vårdcentral eller UMO och skolan är stängd (ingen möjlighet att prata med skolsköterska eller kurator), så blir det lite trixigt.
Du säger att det inte funkar att prata med dina föräldrar. Har du provat? Eller är det bara farhågor - det vill säga du inte säkert vet om de skulle lyssna, men vågar inte be om stöd från dem?
Många föräldrar är klokare än man kan tro. De har ju också varit unga en gång i tiden.
Om du funderar riktigt ordentligt, finns det kanske någon annan vuxen som du litar på? En kompis/kompis förälder? En släkting? Det kan vara värt att lägga lite tid på att gå igenom sin inre kontaktlista.
Men om det nu är så att det absolut inte finns någon människa som du känner tillräckligt stort förtroende för, så kan du få hjälp på nätet. Det blir inte riktigt samma sak som att prata med någon öga mot öga, men det är en början. När skolan börjar igen tycker jag det är mycket viktigt att du får vidare hjälp, till exempel av skolkuratorn, eller BUP.
Jag har skickat med lite information på var du kan vända dig för att få hjälp på nätet eller telefon.
Det viktigaste just nu är att du börjar våga tänka tanken om att söka hjälp, fullt ut. Jag tycker det är superfint att du tagit första steget genom att skriva till oss. Vi svarar och jag tar dig på allvar. Det kommer andra också göra.
Var rädd om dig!