Avskyr känsloprat
Asså jag vet inte varför men jag bara hatar när folk blir orolig eller bryr sig om mig eller nåt med sånt familje kärleks skit. Min syster går alltid på mig och undrar varför jag hatar henne (för jag brukade vara mer öppen mot henne) men jag har inget specielt mot henne jag bara avskyr att det måste vara känslo prat med henne. Hon behöver typ veta att folk gillar henne annars får hon uppror. Och jag klarar verkerligen inte av att säga "jag älsar dig" aldrig har jag sakt det. Jag har blivit mobbad och har ändrats starkt från det. Jag har depprition nu mm.
Jag bryr mig verkerligen inte om folk gillar mig eller inte även om det handlar om nån familje medlem. Seriöst. Jag undrar bara om det finns andra ( finns säkert) och vad det är för problem man har då.

BUP svarar:
Hej!
Du tar upp tankar och även känslor i ditt mejl som jag har funderat en hel del över. Jag kan tänka mig en hel del olika skäl till att du "hatar känsloprat".
Först vill jag bekräfta att ja, det kan vara helt enkelt för mycket av, eller du kan känna att det inte låter som uppriktigt, som något äkta, eller det blir för mycket av ältande. Då är det helt begripligt att du bara vill stänga av, gå därifrån och du blir kanske direkt avvisande. Tyvärr ligger det i sakens natur att den du avvisar (t. ex din syster) blir ännu mera angelägen om att "reda ut" känslorna och då blir det ännu mera "känsloprat" som blir ännu jobbigare för dig. En så kallad negativ spiral sätts igång som är svårt att bryta.
Jag kan också tänka mig att du upplever att dina närstående inte tar tillräcklig hänsyn till, inte förstår eller inte respekterar ditt sätt  och din stil att prata. Man kan verkligen visa sina känslor på många sätt, inte bara tala om för varandra att "jag älskar dig".
Så långt tycker jag att du har rätt till att hävda vad du vill och klargöra vad det är som är besvärligt för dig och be dem att respektera det. Det behöver inte vara något sårande om du hittar en lugn ton i en lugn situation att tala om med dem att vi är olika som människor och att det är ok att vara olika. Men i så fall är det görande att du kan göra det utan heta hatkänslor för -just det!-  då blir de ännu mera oroliga.
Det finns dock några andra saker också som du nämner i ditt mejl och som jag tycker är viktiga. Om jag rätt förstår dig så skriver du att är deprimerad och att du tidigare har blivit mobbad som har lämnat sina spår hos dig.
Jag tycker de här sistnämnda kan vara en del av förklaringen varför du blir så pass mycket irriterad av att andra bryr sig om dig. Mobbning kan tyvärr leda till att man förlorar sin tilltro till andra och missförstår eller feltolkar andras avsikter. Är man deprimerad kan det komma ut inte bara i ledsenhet utan också i form av irritation, ilska och andra negativa känslor.
Nu har jag skrivit om olika tänkbara orsaker bakom din avvisande reaktion på "känsloprat" och att andra visar att de bryr sig. Alla de här orsakerna kan finnas med i ditt fall var för sig eller flera i kombination med varandra. Jag tycker att det är viktigt att du samlar mod för att reda ut det här. Det finns en stor risk annars att du skrämmer bort dem som älskar dig. Du skriver att du inte bryr dig om vad andra tycker om dig. Denna känsla är säkert en följd av de möjliga orsaker jag har räknat upp. Men även om du nu känner idag så att det inte spelar någon roll för dig tror jag att du, precis som alla andra människor behöver känna att "jag är viktig för mina närstående". Och det framgår av dina rader att du är viktigt för alla i familjen även om de visar det på ett sätt som du inte gillar.
Och nu kommer jag att råda dig något som du kanske inte heller kommer att uppskatta. Men jag utgår ifrån den fråga du ställer på slutet av ditt mejl. Jag tycker att det är en utmärkt fråga "vad det är för problem man har då?"
För att hitta svaret måste du samla mod och även ett visst tålamod och börja tala med en utomstående förutom att prata med dina föräldrar (om det går). Jag tycker att du ska vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.  Det finns hjälp att få för att reda ut om det handlar om nedstämdhet och depression eller annat. Likväl finns det hjälp att få för att komma över dina negativa erfarenheter från tiden när du var mobbad. Du själv eller dina föräldrar kan ringa till den BUP mottagning du tillhör och höra om ni kan komma dit.
Ta tag i din för närvarande negativa känslor, du kommer att må bättre!