Är det mitt fel att jag blir våldtagen?
Hej jag har och blir våldtagen och misshandlad och nu mår jag så dåligt att jag inte vill leva mer. Min fråga är. Är det mitt fel att jag blir våldtagen?  Även om killen säger att det är mitt fel?
tvd

BUP svarar:
Hej!
NEJ! Det är inte ditt fel att du blir våldtagen.
Det är varje människas rätt att bestämma över sin kropp. Det allra svagaste nej från din sida är ett absolut nej och det är ett brott du blir utsatt för om detta nej inte blir respekterat.
Många kvinnor har berättat om hur det - när man lever i ett förhållande där man blir psykiskt och fysiskt misshandlad - kan bli så förödande för ens självbild och självkänsla att man till slut tror att allt är ens eget fel. Särskilt som mannen/killen ofta säger just det. Så tro inte att det är sant! Det är en del av den misshandel du är utsatt för.
Du behöver hjälp för att ta dig ifrån honom. Om du inte vågar polisanmäla, vilket är det första alternativet, så börja med att berätta för någon om vad du blir utsatt för. Om du inte har någon i din närhet som du har förtroende för så kan du vända dig till närmaste kvinnojour.
Om du bor i Stockholm så finns Alla Kvinnors Hus med telefonnummer 086440920. Där finns människor som förstår hur du har det och vad du är utsatt för. Där kan du få hjälp och förståelse. Men gör det så fort du kan. Du har redan blivit så illa medfaren att du inte vill leva.
Om du känner att du inte orkar, utan det är fara för ditt liv så ring till Nationella hjälplinjen, tel 020220060 och ta stöd av dem.
Du kan komma ur det. Jag har träffat många som varit med om det här och lyckats komma ifrån det.
Ge inte upp! Du kan få ett bra liv!