Har börjat dra bort hårstrån från huvudet
hej! Jag är en tjej på 17 år. Jag undrar över en sak. Det är så att jag har fått en vana att dra bort mina hårstrå från mitt huvud. Hur mycket jag än vill sluta så känns det omöjligt men hur ska jag sluta?!? Jag vill ha långt och tjockt hår som alla andra. just nu går håret lite nedanför axlarna.
Kram XXX
Tjejen med en fundering

BUP svarar:
Hej tjejen med en fundering!
Vad bra att du skriver.
Det här med att dra bort hårstrån är det flera som har svårt med. Det kan börja av olika orsaker. Vanligast är nog att det kommer som en (o)vana när man är utsatt för mycket stress/ är ledsen och orolig, sedan kan det vara mycket svårt att sluta. Det blir som ett tvång att fortsätta och det är svårt att stå emot impulsen.
Jag vet inte hur allvarligt problem med håravfall har blivit för dig, men i och med att du säger att det känns omöjligt att sluta, så tycker jag absolut att du ska söka hjälp. Det är bra om du söker hjälp så snart som möjligt, så att håret kan växa tillbaka och bli som du vill ha det.
Du kan vända dig till närmaste BUP-mottagning. Du hittar adresser och telefonnummer på första sidan här.
Den vanligaste behandlingen för det här är kognitiv beteendeterapi, men vilken hjälp som är bäst för just dig kan du diskutera med dem du träffar på BUP.
Ibland kan det ju vara de saker som gjorde att man började dra bort hår och som man behöver prata om också. Du kan i alla fall få bra hjälp med det här - det kan vara svårt på egen hand.