Vill göra mina föräldrar stolta
Hej Bup
Jag har mått väldigt dåligt nu det senaste två åren. Sen mellanstadiet har jag varit extremt självkritisk och verkligen tyckt illa om mig själv. Jag har känt mig så äcklig, ful och hemsk på alla sätt och vis, och det senaste halvåret har det blivit mycket värre. Jag tycker bara jag är så fruktansvärt äcklig, och det finns liksom inget jag tycker om med mig själv, allt är bara superdåligt. Den senaste tiden har jag också varit väldigt väldigt ledsen. Jag gråter väldigt mycket, känner mig hopplös, sover dåligt och har svårt att fokusera i skolan. Mina betyg har sänkt sig ganska mycket och det ger mig en hel del ångest eftersom jag vill göra mina föräldrar stolta. Vi kommer inte från Sverige, så det är viltigt att jag och min syster gör bra ifrån oss här i ett tryggare land än vi kommer ifrån. De flyttade ju hit för att vi skulle växa upp och må bra, och nu har jag varit superledsen länge. Det får mig att känna mig väldigt misslyckad, och jag känner mig verkligen som en besvikelse - både till dem och mig. Min syster har alltid varit populär, snygg, rolig och duktig i skolan - verkligen den perfekta dottern. Och jag är opopulär, ful, konstig och dum. När jag har dåliga dagar tänker jag mycket på vad som skulle hända om jag bara dog en dag. Det gör min ganska orolig för det betyder ju att något verkligen är lite fel på mig. Min mamma kontaktade elevhälsan efter att jag brände mig själv ganska illa när jag va ledsen och de skickade mig till kuratorn på skolan. Jag gick till henne men det hjälpte verkligen inte, och efter några veckor slutade jag gå. Jag har väldigt svårt att berätta hur jag igentligen känner, men jag hoppas att den (om någon) som läser det här får en bild av vad som händer. Jag är bara riktigt ledsen hela tiden och jag måste få hjälp med det. Vad kan jag göra?
s

BUP svarar:
Hej S!
Du har en jättefin förmåga att beskriva hur du har det och förmedla det, så att jag som läser får en bild. Det är en styrka du har, som kommer att hjälpa dig ur allt det här jobbiga du är i just nu.
Jag tror inte att det är något fel på dig alls, men låter verkligen som att du hamnat i en negativ spiral där fler och fler saker bekräftar dina tankar om att du inte är bra nog. Att skolan känns kämpig och att din ledsenhet tar över.
Det är viktigt att du får hjälp att komma ur den spiralen. Att du får sova bättre, hjälp med dina självkritiska tankar, och förstå mer av din ledsenhet. Med så starka tankar om att du inte är bra nog, är det inte konstigt att du är väldigt ledsen.
Du beskriver långvariga svårigheter med att inte tycka om dig själv. Det är för mig självklart att du ska få hjälp med detta. Vad var det som gjorde att du inte fortsatte hos skolkuratorn? Att prata om jobbiga saker är sannerligen inte enkelt.
Ditt brev visar att du har fin förmåga att beskriva och berätta, men att det är själva situationen: att anförtro sig till någon ansikte mot ansikte som blir svår. Det kan många känna igen sig i och vi som jobbar med samtal vet att det kan kännas svårt att prata - framförallt till en början.
Jag råder dig att göra ett nytt försök att prata med någon. Antingen genom ett nytt försök hos skolkuratorn. Hen är säkerligen van vid att elever återkommer av alla möjliga olika anledningar.
Eller att du kontaktar ungdomsmottagningen där du bor för att få hjälp med din ledsenhet. Ibland kan man behöva ge en kontakt lite tid för att veta om den ger något eller inte. Det viktiga i nuläget är att du inte ska behöva vara ensam med de här jättejobbiga tankarna du har.
Du behöver bli avlastad i dina tunga tankar om vem du ska vara och hur du ska prestera. Det är inte svårt att förstå tanken att du vill ta vara på de fina möjligheter som dina föräldrar kämpat sig till för er barn. Men det är inte rimligt att det ska få styra hela din tillvaro och få dig att må dåligt.
Högra krav på prestation kan lätt leda till motsatsen, känslor av misslyckanden och otillfredsställelse. En del föräldrar har alldeles för höga krav på sina barn - kanske av någon slags missriktad omtanke.
De kan få hjälp med hur de förmedlar omtanke på andra sätt. För en del föräldrar kan det bli en ögonöppnare att höra om barnets upplevelse av höga krav. Det är ju hur du mår som är det allra viktigaste! Det finns många sätt att "lyckas" här i livet - det viktiga är att du får hjälp så att du kan må lite bättre!
Till sist vill jag bara tillägga att många kan känna igen sig i hur otroligt kämpigt det kan vara att jämföra sig med syskon. Det är lätt att känna att man hamnar i skuggan av till synes framgångsrika syskon.
Oavsett hur din syster är, så är du värdefull för den du är och en viktig del av er familj!