Vågar inte bli frisk
Jag har tappat hoppet nu, efter några självmords försök och att jag inte kan ta emot hjälp, fem hjälp center har jag, bup, socialen, öppenvården,skolan och akuten, vad ska jag göra? Inget hjälper och snart kommer de kanske ske mer sj försök. Jag vill inget mer en att bara försvinna, jag anses inte så sjuk såå Att jagbehöver läggas in, ingen ser hur svår jag har de.. Jag vågar inte bli frisk efter alla år, när jag inte vet vad de innebär
hoppet

BUP svarar:
Hej Hoppet!
Det är verkligen hjärtskärande att läsa dina rader - man förstår hur pass dåligt du mår.
Du skriver att det är många som har försökt att hjälpa dig och det låter som att du tycker att allt var förgäves. Men du skriver också något som är jätteviktigt i sammanhanget. Det är att du inte vågar att bli frisk därför att du inte vet vad det innebär.
Att vara frisk betyder naturligtvis inte att man inte har några som helst problem. Livet innebär svårigheter och glada stunder för alla. Jag antar att du känner att det alltid enbart varit svårt för dig - aldrig någon glädje. Jag vet att det känns så när det är mörkt, när det är för svårt, när det är för många problem.
I ett sådant känsloläge är det svårt att se det goda som ändå finns där. Vad betyder det för dig att det är många som bryr sig om dig och vill att du kommer ut ur detta mörker? Finns det några personer som på något sätt är viktiga för dig? Och som vill att du ska må bättre? Det är bara du som har svaret.
Jag önskar att du vågar se dem som vill dig väl. Att du vågar tro på att det finns möjligheter här i livet även för dig. För det är jag övertygad om. Jag hoppas du har ork att fortsätta med dina kontakter och kämpa vidare tillsammans med dem som kämpar för dig.
Jag har träffat många ungdomar som under viss period av sitt liv känt likadant som du. Även om denna period nu verkar vara en evighet, så låt dig inte luras av denna känsla. Våga, våga att behålla hoppet - det blir värt det. Men det blir en erfarenhet som du inte kan uppleva i förväg, bara i efterskott.
Tills dess låt dem hålla dig i handen som finns där för dig.