Livskänslan på noll
Hej, jag mår väldigt dåligt av olika skäll och just nu ligger livskänslan på noll och jag vet inte vad jag ska göra vill inget annat än att dö..
Kan ni hjälpa mig på något sätt?
sarah

BUP svarar:
Hej Sarah!
Jag vet inte av vilka skäl du mår dåligt, så jag kan inte ge dig några konkreta råd om hur du kan göra med det som får dig att bara vilja ge upp. Det jag kan säga (som du kanske tycker är svårt nu när du bara vill ge upp) är att du ska göra som du påbörjat genom att skriva till oss.
Ta hjälp! Berätta din historia, dina tankar och känslor för någon annan. Du berättar det samtidigt för dig själv och genom att formulera det som hänt - och dela det med någon - kan det få en annan betydelse för dig.
Den du berättar för kan komma med tankar som du inte haft förut. Att någon förstår kan göra att tyngden av det du bär på minskar lite.
Det är ibland svårt att få tid hos BUP (uppgifter med adress och telnr finns i alla fall här på första sidan). Det beror på vilka svårigheter du har - jag skickar med info om hur det går till om du söker hit.
Det bästa brukar då vara att berätta för sina föräldrar och ta hjälp av dem att söka även om du också kan ringa själv.
Om du inte kan/vill göra det så skulle du kunna börja med att chatta anonymt på nätet, till exempel tjejzonen eller BRIS
Jag tänker att du behöver "släppa in" någon Att grubbla över livet ensam kan ibland göra att allt känns olösligt och det brukar det inte vara.
De svåraste händelserna kan bli till erfarenheter och livskänslan kan komma tillbaka.