Slagsmål, alkohol och ångest
Hej!
För ungefär två år sen fick jag diagnosen ångest men det känns som det börjar bli värre.
jag har varit i slagsmål och jag dricker alkohol innan jag går till skolan ibland har jag varit för full för att ens gå till skolan.
Jag har rökat på lite och jag kan inte hjälpa att tro att jag är bipolär vissa psykologer säger att jag är det men jag vet faktiskt inte.
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Det är  bekymmersamt det som händer dig och som du håller på med.
Om jag förstår dig rätt så har du tidigare fått diagnosen ångest, men jag undrar om du också har fått hjälp med den?
Droger, alkohol och att röka på är inte sällan en sorts självmedicinering. Men du behöver få ordentlig hjälp med både en bedömning och en behandling utifrån den.
Jag vet inte vilka psykologer som säger att du har bipolär sjukdom och vad de baserar det på. Men du behöver snarast ska gå igenom en utredning av dina svårigheter på BUP och få en anpassad behandling. Du måste sluta med missbruk av alkohol och att hamna i farliga situationer med slagsmål.
Vad vet dina föräldrar om dina problem? Kan du tala med dem så att ni tillsammans tar kontakt med BUP - om du inte har kontakt där än? Och om du har redan kontakt undrar jag om de vet om allt det här som du skriver om?
Det är jätteviktigt att du berättar hur det är. Du har rätt till att få veta vad som gäller din person - men förutsättningen är att du öppet berättar allt inför en bedömning.
Då kommer du också att kunna tro på deras bedömning.
Om du av någon anledning inte kan få hjälp av dina föräldrar, kan du ringa själv till BUP.
Det är möjligt att du blir hänvisad till någon annan mottagning som är specialiserad för ungdomar med missbruksproblem. Men hjälp måste du få snarast möjligt, innan det går ännu längre!
Det finns möjligheter att komma ut ur denna negativa spiral. Följ mina råd!