Andra mera värda att få leva
Jag mår väldigt dåligt ibland & känner att jag är värdelös. Det känns som om att jag alltid gör fel och att alla hatar mig. Det började i fyran. Jag har skadat mig själv många gånger. Jag har alltid varit den där glada tjejen men det är jag inte, men det verkar som om att alla andra tror att jag fortfarande är så glad, men nej, jag mår skit & jag vet inte vad jag ska göra snart.Många kvällar så ber jag till gud om att jag vill dö.Att andra människor är mer värda att få leva än va jag är.
Så snälla hur ska jag göra för att må bättre?
Denvilsna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt korta, men uttrycksfulla brev som verkligen berör.
Jag tycker att du väldigt tydligt beskriver att du är olycklig och har varit det väldigt länge. Jag undrar vad som gör att du hatar dig själv och känner dig så värdelös?
Jag undrar också hur det kommer sig att du inte tar hjälp av någon? Finns det ingen som du känner tillit till och som du kan dela dina tankar med? Det kanske är så att du har försökt, men att du inte har nått fram?
Jag tror att vi människor ibland har svårt att se människor i nöd om de inte ropar högt. Jag tänker att om du för det mesta är glad utåt, så kan de i din närhet ha svårt att se ditt lidande.
Du undrar vad du ska göra för att må bättre och mitt enkla svar blir: prata med någon.
Du har under lång tid burit på en mask, som inte har avslöjat för någon att du inuti mår dåligt och känner ett stort lidande. Jag tycker det är dags att du tar av dig den masken nu. Ditt liv kan bli så mycket lättare att leva - tro mig.
Att prata med någon klok och snäll vuxen kan göra de där mörka och ledsna tankarna lite mindre mörka. Det brukar vara väldigt hjälpsamt att dela det svåra. Bördan blir inte så tung att bära då.
Eftersom jag inte vet hur det ser ut i din omgivning, i vilket slags sammanhang du befinner dig i, så är det lite svårt att ge exakt råd om vad du ska göra.
Finns där några kloka vuxna? Föräldrar, mentor, kurator, lärare, Ungdomsmottagningen eller liknande?
Kan du prata med dem? Eller visa det här brevet?
Du kan chatta på BRIS eller Tjejzonen om du tycker det är svårt att be om hjälp av dina närstående.
Huvudsaken är att du nu samlar lite mod och berättar om hur du har det, för någon. Det kommer att hjälpa. Det är min fulla övertygelse.
Varmt lycka till, vänta inte med att söka hjälp!