Känt mig tom och ensam på sistone
Hej.
är 17 och har alltid skött skolan och varit social och glad med bra humor. I två månader nu har jag inte varit i skolan, inte gått ut (1gång bara) eller ens pratat med någon av mina närmsta vänner, vilket är något väldigt onormalt för att vara jag. Lägger tydligt till nu att det INTE har hänt något särskilt varken i skolan eller annars. Har bara känt mig så tom och ensam på sistone. Tankar som varför jag existerar och vad vi alla finns för vad meningen är sitter fast i huvudet. Jag ser inte allt i svart men jag ser inte allt i vitt eller svartvitt heller. Hur ska jag förklara, jag ser allt i mörkgrått. Känner ingenting för någon eller något, kan inte uppleva känslor tror jag. Jättetomt inom mig. Förra veckan fick jag på vårdcentralen höra att ja har ganska grov depression och jag tar tabletter för det nu. Men kan inte sova. Var ute en gång på två månader i en butik med mycket folk där jag direkt fick ångest och panikattacker å började svettas otroligt mycket och fick väldigt väldigt svårt att andas. Tabletterna jag fick av läkaren hjälper inte alls mot något överhuvudtaget. Har fått svåra andningsproblem och ångestattacker de senaste två dagarna som slutat med ambulans. Ambulanspersonal rådgav mig att kontakta bup. Vet inte vad jag ska göra. Svar uppskattas. Hjälp. Tack.
Anonym.
...

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du verkligen hamnat i en tung svacka. Så här jobbigt ska du inte ha det på egen hand –du behöver hjälp och stöd. Du var klok som kontaktade vårdcentralen, där har de vissa resurser för att hjälpa till när man inte mår bra. Jag tror emellertid, precis som ambulanspersonalen tipsade om, att BUP kan vara rätt för dig. Utifrån de existentiella funderingar du beskriver, hur du mår och den ångest du upplevt så kan BUP hjälpa till på ett bra sätt. På BUP är vi vana vid att möta ungdomar som har det som du beskriver och hjälpa till med inte bara medicin, utan även samtalsbehandling som jag tror skulle vara mycket bra för dig.
Samtal kan förutom att hjälpa dig så att du inte ska vara ensam med alla jobbiga tankar, hjälpa mot den ångest och nedstämdhet som du beskriver. Du behöver komma tillbaka till ett mer aktivt liv med skola och vänner. Att isolera sig hemma mår ingen bra av.
Till BUP kan du ringa själv, eller ta hjälp av en förälder så att du får komma på ett första besök och berätta om hur du mår och har det, vad du vill ha hjälp med så att BUP kan berätta vad de tror vore bra. Ett annat alternativ är att läkaren du träffade på vårdcentralen skickar en remiss till den BUP-mottagning som finns närmast där du bor. Men jag tror att det är enklast om du själv eller med hjälp av en vuxen i din närhet tar kontakt med BUP på egen hand. Det brukar gå snabbast. Och du, vänta inte utan ta kontakt med BUP snarast.
Ta hand om dig!