Måste flytta saker tills det känns perfekt
Jag har typ ett problem...Umm asså jag måste typ flytta saker tills det känns perfekt. Det är som om en tanke i mitt huvud som t.ex ba flytta parfymen flytta parfymen flytta parfymen och jag har försökt att ignorera det men då känns det som om något dåligt ska hända. Vet inte om ni förstår? Det är oftast att jag måste FLYTTA saker eller göra saker ibland fast det har aldrig hänt något dåligt med det.
Åsnan

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att det du beskriver låter som vad man brukar kalla tvång. Det brukar beskrivas som just att man känner att man måste göra eller tänka saker tills det "känns rätt". Och att det känns som något som man egentligen inte tycker eller fattar varför man ska hålla på med.
Många beskriver att de tycker att det är knäppt och undrar över om de håller på att bli tokiga. Så är det inte! Det är ganska vanligt och ibland går det över av sig självt men om man märker att det börjar ta upp stor del av ens tid och/eller tycker att det är obehagligt så ska man absolut söka hjälp för det.
Mitt råd är att du börjar med att prata med dina föräldrar så kan ni gemensamt vända er till BUP (det finns telefonnummer och adresser till mottagningar) på förstasidan. Om du tycker det känns svårt kan du visa det här brevet för dem, de har antagligen hört talas om tvång förut. Jag skickar med artiklar där det står lite om behandling. Du kan få bra hjälp med det här!