Vill jättegärna ha någon att prata med
Hej!
jag är en människa på 14 år. Jag känner att mitt liv inte längre har någon mening. Jag har alltid tänkt på när, vart och hur jag ska dö och jag orkar bara inte leva längre. Jag har alltid känt att jag kanske bara är en onödig person på denna planet och jag vill så gärna försvinna. Jag har föräldrar som bryr sig men jag orkar bara inte prata med dom då ingen av dom förstår hur jag känner eller mår. Jag är bisexuell men jag vågar ej säga det till dom då dom inte tycker om hbqt personer och jag mår bara skit av det. Jag skulle jätte gärna vilja ha någon att prata med men det känns bara som att det inte finns någon alls som vill lyssna på mig.
Prins

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen tunga frågor som snurrar i ditt huvud och som gjort det så länge du kan minnas. Att finna svaret på livets mening är ju verkligen inte enkelt, men samtidigt behöver vi ju alla känna att livet ändå liksom… händer. Att det har ett innehåll, att det finns stunder då vi ler, då vi blir nyfikna och berörda. Om livet bara handlar om grubblerier kan det kännas alldeles för tungt och svårt. När man hamnar i grubblerier tror jag att det blir extra viktigt att känna att det finns någon som kan känna igen sig eller åtminstone intressera sig för en och hur man har det. Du är värd att bli lyssnad på!
Du skriver att dina föräldrar bryr sig, men att det inte känns som att de förstår dig. Alla har vi en önskan om att känna oss förstådda av de vi har omkring oss, men så är det ju tyvärr inte alltid. Många unga skriver till oss och berättar hur svårt det kan vara i relationen till sina föräldrar. Särskilt om det finns rädsla för att de inte ska acceptera en för den man är, som du beskriver att du inte tror att dina föräldrar gör. Då kan det vara både viktigt och skönt att prata med någon annan som man kan känna förtroende för och som lyssnar och stöttar i ens funderingar.
På ungdomsmottagningen arbetar kuratorer som är vana vid att träffa unga människor som har existentiella funderingar, mår dåligt eller som önskar stöd i hur de ska kunna prata med sina föräldrar. Jag tycker att du ska ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor och berätta om hur du mår. Fortsätt inte att bära runt på dina tankar och känslor på egen hand –det finns god hjälp att få!