Ingenting hjälper
Mitt liv är hopplöst. Jag orkar inte längre. Jag har haft depression och ångest några år men inget hjälper. Jag har en psykolog som jag träffar och jag även har mediciner, men de hjälper inte. Förra helgen kände jag mig så dålig att jag försökte ta livet av mig själv. Jag tog ungefär xx tabletter zoloft. Först kände jag ingenting men efter några timmar spydde jag. Jag mådde jätte illa några dagar efter det. Hur kan jag få hjälp. Vad ska man göra ifall man skär sig själv hela tiden och försöker ta livet av sig själv.
Hopeless

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss.
Jag blir mycket bekymrad när jag läser ditt brev. Du har det så svårt och jag undrar förstås vad som gör att du känner sådan förtvivlan och hopplöshet att du till och med har försökt att ta ditt liv. Har du träffat en läkare i samband med att du tog tabletter förra helgen? Jag tycker det är viktigt att du blir ordentligt kroppsligt undersökt.
Du skriver att du har psykologkontakt, men av någon anledning så hjälper inte det dig. Det är information som ska tas på största allvar. Vet de vuxna (föräldrar, psykologen, läkaren och kanske andra) att du inte tycker att varken medicinen eller den psykologiska behandlingen är hjälpsam?
Det är superviktigt att man som patient blir lyssnad till och ges möjlighet att säga i från om man inte tycker att en behandling är till nytta.
Du och din behandlare på BUP, tillsammans med dina föräldrar, bör göra en vårdplan för hur du bäst ska få stöd och hjälp med din oro, dina självmordstankar och självskadebeteende.
Det är viktigt att du förmedlar, på ett eller annat sätt (du kan visa det här brevet) att du inte är nöjd med den hjälp du får. Snälla gör det! Det går att få hjälp och du har haft det jobbigt så länge nu. Vänta inte mer.
Ibland kan det kännas hjälpsamt att chatta anonymt om det som tynger en. Det kan du göra hos Tjejzonen. Kanske kan du tillsammans med en "storasyster" där bolla tankar och idéer och få tips på hur du kan gå vidare?
Var rädd om dig!