Tänker inte fejka ett leende till
Mitt snart 14-åriga liv har väl varigt ganska bra, har en familj som älskar mig, "begåvad" musikaliskt så får vara med om massa roliga grejer(sjunga på madeleines bröllop,vara med i en opera etc.), dubbar tv-serier, är hyfsat populär, men ändå, blir jag deprimerad och har troligtvis anorexia. För ca 3 år sen(i femman) fick jag en ny lärare som mobbade mig och sänkte min självkänsla enormt, även min ""bästa vän"" började bli taskig mot mig och kom med bitchiga kommentarer om allt jag sa. Då blev jag deprimerad för första gången. Jag började skära mig. Denna depression blev jag "fri" från efter ett tag, men nu har de kommit tillbaka. värre. Nu har jag frågat umo och gjort tester som visar på att jag har anorexia. utan tvekan. Har mycket självmordstankar och jag tror att jag kan vara bipolär. Jag mår verkligen inte bra. Det känns som att jag inte orkar mer bara. Det jobbigaste är skolan. Försöker hålla inne tårarna konstant, och jag brukar gå ut från lektioner för att kunna sitte på toan och jag vet inte vad. Sitta och stirra in i väggen för att jag känner mig tom. Jag har en kompis nu, och hon är en äkta vän, men det känns som att jag glider ifrån henne lite. Hon bryr sig om mig, men det är verkligen jättejobbigt när hon(och andra) säger till mig att "ta ut hörlurarna, du måste vara social" "snällaaaaa bli lite glad!" "ryck upp dig" "vad har du att vara ledsen för?" och såna saker och de fattar inte att JAG ÄR INTE GLAD. jag kan inte vara glad och jag tänker inte fejka ett till leende för er. vet inte riktigt vart jag ville komma med detta men vill prata med någon. skulle nog vara bra med någon sorts medicin som hjälper mot depression? vet inte. hejdå
alex

BUP svarar:
Hej Alex!
Tack för ditt brev, där du så fint berättar om dig och ditt liv.
Jag tycker det är bra att du inte vill fejka några fler leenden och att höra klämkäcka kommentarer om att "ta sig i kragen", det låter urjobbigt! Jag tror inte att din vän menar något illa när hon försöker peppa dig, hon bryr sig nog om dig väldigt mycket. Men att höra att man borde skärpa sig när man är alldeles förtvivlat ledsen är inte alltid så hjälpsamt.
Det låter som du har en hel del i ditt liv som är positivt och det är skönt att höra. Det är vad vi brukar kalla för "friskfaktorer", sådant som ökar chansen att bli fri från det jobbiga. Du har en familj som älskar dig, du är begåvad och får möjlighet att syssla med sådant som du tycker är roligt. Bra! Fortsätt med det!
Jag undrar om det är så att människor i din närhet, som ser den begåvade, duktiga tjejen har svårt att förstå att det finns en dyster, ledsen och olycklig sida hos dig? En sida som du försöker dölja till varje pris? Jag undrar om du inte är väldigt sträng mot dig själv och kanske ställer höga krav på att vara, just duktig?
Vet dina föräldrar om att du mår så här dåligt och kämpar så hårt? Jag föreställer mig att du får mycket bekräftelse på att du är duktig och begåvad. Är det möjligt att också prata med dem om det som är svårt och motigt i ditt liv? Älskar de hela dig? Känner de hela dig?
Jag tycker det är bra att du har varit på UMO.  Hoppas att de också hjälper dig vidare efter det att du gjort testerna som visade att du har anorexia, för anorexia kan man inte bli fri från på egen hand.
Om du har en fin kontakt på UMO är det toppen. Annars tycker jag att du ska be dina föräldrar om hjälp att söka stöd. Det kan man få hos oss på BUP, eller en helt vanlig Vårdcentral, som kan skriva remiss till en lämplig vårdenhet om det behövs. Jag vill att du ska veta att det går att få hjälp.
Du kan också chatta med en Storasyster på Tjejzonen om du tycker att nästa steg är lite svårt att ta än så länge?
Hur du än väljer att gå vidare så tycker jag inte du ska vänta. Du har kämpat ensam så länge.
Varmt lycka till och var riktigt rädd om dig!