Ledsen hela tiden
Hej!
Jag är jättenere hela tiden men enda gången det syns är på nätterna, då jag gråter och sånt men på dagarna så ser jag jätteglad ut för jag har växt upp med att jag alltid måste vara stark och glad hela tiden, mamma är sjuk, pappa är alkis och dem är skilda. jag är äldst av syskonen, 15 år, min syster på 13 år har add och autism, min bror som fyller 12 har adhd och autistiska drag och min yngsta bror som fyller 10 visar samma ''symptom'' på typ adhd, för han beter sig precis som min äldre lillebror gjorde i den åldern. Jag har tagit hand om dem sen flera år tillbaks, tills jag blev deprimerad för ca 2 år sen och då började jag umgås med fel folk, dricka, röka på, göra inbrott och sno saker och ligga runt. Hade självmordstankar och försökte hänga mig själv en gång men det gick åt skogen, jag skärde mig själv och brydde mig inte om skolan så jag missade ett helt år. Sen träffade jag min pojkvän och jag började må bra igen och jag mådde bra ända tills typ januari. Sen började det komma tillbaks och nu mår jag dåligt men jag ligger inte med nån förutom min pojkvän och jag tar inga droger eller nått men jag är ledsen hela tiden. Jag oroar mig jättemycket för mamma för hon har skulder upp till halsen för att kunna ge oss ungar mat på bordet och hon har börjat röka och hon har börjat skära sig själv, ordentligt. mina syskon märker inte det, men jag gör. Skolan klarar jag inte av men ingen fattar hur jag mår, jag pratar med kurator och min bästa vän men ingen fattar hur jag mår. och jag kan inte förklara det heller. Och när jag blir ledsen så blir jag jättearg på mig själv och vill slå sönder något för att jag inte vet varför jag blir ledsen. mitt humör går upp och ner hela tiden, när jag är glad då vill jag göra en massa saker men sen helt plötsligt kan jag bli ledsen och låsa in mig på rummet och göra ingenting och sen kan bli arg på en halv sekund för ingenting typ. Jag sover inte bra heller, jag måste alltid sova minst 12 timmar innan jag kan gå upp och jag måste vara vaken minst typ 15 timmar innan jag kan somna. Här om dagen missade jag skolan även om jag somna kl 7 kvällen innan för jag kom inte upp försän kl 7 kvällen efter, så jag sov ett helt dygn. Jag vet inte vad jag ska göra, jag är ledsen och arg med självmordstankar som kommer lite då och då utan att jag vet varför.
Lillan Trasig

BUP svarar:
Hej Lillan!
Jag förstår det som att du har tagit ett mycket stort ansvar för din familj, både för mamma och dina syskon. Ett ansvar som är alldeles för stort för någon som faktiskt är barn och inte förälder i familjen.
Nu oroar du dig för mamma och jag tror att ledsenheten och ilskan kan ha med det att göra. När man känner sig hjälplös och maktlös förvandlas de känslorna ofta till ilska, ibland ilska mot sig själv, ibland mot andra. Det är ju en omöjlig uppgift som du försöker klara och dessutom utan att det ska synas utåt.
Det är starkt att du försöker att klara dig utan droger och utan att förstöra för dig själv som förut. Men, du behöver hjälp. Och mamma behöver hjälp för egen del, jag vet inte vad hon har för sjukdom, men på din beskrivning förstår jag att hon är i en svår situation och behöver hjälp av andra vuxna.
Jag vet inte hur mycket skolkuratorn vet om din hemsituation. Om du har förtroende för hen så kanske du kan berätta mer och hen kan hjälpa dig att reda mer i hur du ska kunna få lite avlastning i din oro för din familj.
Ni kan också diskutera vad som är rimligt för dig att klara av i skolan. Ibland kan man behöva sänka kraven på vad man ska orka med ett tag.
Om du känner att du överväldigas av tankar på självmord så sök hjälp direkt. Du kan vända dig till BUP- akuten eller ringa till självmordsupplysningen för att få stöd.
Om du vill chatta anonymt på nätet finns tjejzonen.
Jag tycker att det är hoppfullt att du vill leva och kämpar så för att må bra igen, trots att det är så tungt. Det finns saker i ditt liv som är viktiga för dig, både din familj och din pojkvän.
Du har ett liv att kämpa för. Så ge inte upp!