Får ångest när jag äter
Hej, jag har mått dåligt (depression, dock själv diagnosernad och självskadebeteende) och har haft lite problem med maten i ca 2,5 år. Har gått till er 2 gånger men jag ljög dock för jag var isolerad och ville inte prata om det. Jag var underviktig när jag var liten men för några år sedan blev jag normalviktig (enligt mig tjock). Jag har börjat kräkas upp det jag äter, hoppar över måltider, undviker mat så mycket som det går m.m (skulle tränat om jag fick men har träningsförbud pga knäskada).
Undrar om jag har rätt med att jag har en ätstörning eftersom jag äter nästan ingenting, kräks upp det jag har ätit, just för att jag tycker jag är tjock. Jag tänker ständigt på mat och hur jag vill bli smal osv. Får ångest när jag äter mat och vill bara kräkas. Tacksam för svar
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det du beskriver är absolut tecken på ätstörning, och är sådant som finns hjälp för att komma ur så att man kan må bättre!
Precis som du skriver så mår man inte psykiskt bra av att ha det som du beskriver. Att ha strikta regler kring mat väcker ångest och det kan vara så att tankarna är väldigt kritiska. När kroppen inte får tillräckligt med mat så är det lätt att bli nedstämd och ledsen.
Det finns även risker att kroppen tar skada rent fysiskt - både av själva kräkningarna och av för lite mat. Det finns allså många anledningar till att söka hjälp.
Du skriver att du varit på BUP tidigare, men att det då varit svårt att prata. Det är inte alls ovanligt att man kommer tillbaka till BUP. Det kan vara av en massa olika anledningar som det blir så, och vi som jobbar på BUP vet att det kan kännas svårt att berätta om hur man mår.
Det viktiga är inte varför det blev så, utan att man tar en ny chans och söker BUP igen. Det går bra att ringa direkt till BUP, gärna med stöd från en förälder/vårdnadshavare.
Ett annat sätt är att prata med skolkuratorn som kan hjälpa till så att man kommer till rätt hjälp. Så se det här mejlet som det första steget att ta hjälp med hur du mår - det låter som att du är redo för det!