Har grova koncentrationssvårigheter och svårt att sitta still
Hej!
Jag vet inte vad jag ska göra längre? Jag har grova koncetrationssvårigheter och har jättesvårt att sitta still osv... Vilket gör det sjukt jobbigt för mig under tiden jag är i skolan (I övrigt också, men skolan är värst). Det känns som att det nästan bara blir värre. Jag har pratat med lärare och bett om att få ta nån paus under lektionerna på några minuter för att sedan komma tillbaks och kanske ha mer koncentration till att jobba, och det gick dom med på. Nu har jag provat detta i ungefär 2-3 månader men känner ingen skillnad alls. Det känns som att det bara blir värre och värre. Och jag försöker verkligen. Jag intalar mig själv varje morgon att jag ska ge allt jag har och jobba stenhårt! Och det funkar dom 2 första lektionerna, men sen har jag ingen koncentration alls kvar... Jag får panik när jag inte får röra på mig, jag vet inte vars jag ska ta vägen. Jag vet inte längre vad jag ska göra för att det ska funka? Jag behöver verkligen så mycket hjälp/tips jag bara kan få!
Tack på förhand! :)
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har det riktigt jobbigt och jag förstår verkligen att du vill ha hjälp för att få tillvaron att fungera lite bättre! Så bra att du redan pratat med lärare om din situation och att du prövat med att ta pauser och röra på dig under lektionerna. Det är bl a sådana förslag som vi annars brukar ge eftersom det kan vara ett bra sätt att underlätta koncentrationen. Tyvärr låter det som om det inte har fungerat för dig.
Det finns mycket goda skäl för dig att försöka få till stånd en BUP-kontakt för att berätta om din situation och diskutera om du eventuellt behöver göra en ADHD-utredning. På BUP gör de en bedömning om de tycker det finns tillräckliga skäl för att göra en sådan utredning.
Om man går igenom en utredning och sedan får en ADHD- diagnos så innebär det, att man har en koncentrationsstörning med hyperaktivitet och det är något som är ganska vanligt bland barn och ungdomar och förstås även bland vuxna.
Jag tycker att du med en gång ska prata med dina föräldrar om att du har det så här kämpigt och att du nu behöver hjälp. Dina föräldrar kan sedan ringa närmaste BUP-mottagning och be om att få en tid för dig där. Om man då tillsammans med er bedömer att det finns skäl till att göra en sådan utredning så kommer även dina föräldrar behöva delta för att ge information om din utveckling från det du var liten till nu.
Oavsett om du genomgår en ADHD-utredning eller inte så finns det hjälp att få genom en BUP-kontakt. Det kan handla om att dina föräldrar och skolpersonal kan få information om hur de bäst kan stötta och hjälpa dig och det kan ibland handla också om medicinsk hjälp.
Du kämpar själv så hårt för att få vardagen att fungera så jag hoppas verkligen att du snart också kan få stöd och hjälp utifrån. Det är du värd!
Lycka till!