Rädd för att bli utesluten och lämnad ensam
Jag mår på senaste tiden väldigt dåligt. Jag mår dåligt i skolan pga. Massa prov, redovisningar, inlämmningsuppgifter och läxförhör. Men i skolan är det värsta framför allt föredrag. Jag får kramper i hela kroppen innan, under och efter föredraget (ibland gör det så ont i kroppen att jag inte ens kan hålla föredraget) jag får utslag på armarna och på bröstet. Jag har även pojkvän och ibland mår jag otroligt bra över att jag ahr en sådan fantastisk person i mitt liv men ibland blir jag så osäker på mig själv eftersom jag inte kan uttrycka känslor. Jag kan inte visa människor att jag är glad eller att jag älskar någon. Hur ska jag göra för att få mer självförtroende och hur ska jag göra för att kunna prata med och framför folk. Varje kvälk ligger jag i sängen gråtandes med panikattacker, andningnöd och kramper. Jag har absolut inget självförtroende. Jag mår på något vis både fysiskt och psykiskt dåligt. Jag är stressad, har ångest över nästan allting, panik och massa mer. Jag skadar mig själv pga av detta... Jag tycker ej om mig själv och vet ej vad jag ska göra.. Snälla hjälp. Jag mår alltid dåligt. Jag är rädd att folk ska dömma mig, prata skit om mig, lämmna mig ensam. Jag är rädd för att bli lämmnad ensam och bli utesluten och utfryst för jag har svårt att lita på folk..
JMC

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag blev starkt berörd av den intensiva förtvivlan och självkritik som du visar på i brevet. Jag tror också många känner igen sig i din beskrivning av att må förfärligt dåligt över alla krav i skolan och framför allt av att uppträda framför de andra. Det är ju lätt att bli alltför självkritisk och uppmärksam på sig själv i den situationen. Man blir väldigt medveten om att man har andras blickar på sig.
Du berättar att du inte alls tycker om dig själv och att du skulle vilja ha bättre självförtroende.  Du anar antagligen att de här bitarna hänger ihop. För att få bättre självförtroende så behöver du således börja älska dig själv lite mera och för att kunna börja älska dig själv mera så behöver du börja se de positiva sidorna hos dig själv. Och det här är förstås lättare sagt än gjort.
Jag förslår att pratar med din pojkvän och frågar honom vad han tycker om hos dig. Han har ju fastnat för dig för att han faktiskt tycker om dig! På samma sätt kan du fråga dina föräldrar och nära vänner vad de gillar hos dig. Du behöver säkert den hjälpen för att komma på det som är fint och positivt med just dig. Försök sedan att verkligen ta emot det du får som ömtåliga gåvor som behöver vårdas och upprepa för dig själv vad du fått höra.
Du kan också bestämma dig för att för varje negativ tanke du tänker om dig själv så ska du tänka en positiv tanke som balanserar det negativa. Det går nämligen inte att få bättre självförtroende om man bara tänker dåliga tankar om sig själv. Det här är något som du säkert medvetet behöver träna eftersom du hittills tränat mycket på att bara fokusera på det negativa.
Du behöver antagligen också träna på att ställa rimliga krav på dig själv!  Det låter som om du nu har för höga krav på dig från skolan oavsett vad de andra klarar av. Då man mår dåligt orkar man mindre och har svårare med koncentrationen. Det är ju så att om man inte når upp till de mål man sätter på sig själv så får man lätt dåligt självförtroende. Klarar man kraven så blir man oftast nöjdare. Det gäller således ha krav på sig så man har en chans att få känna sig nöjd.
Du mår så dåligt nu både psykiskt och fysiskt så jag tror att du skulle behöva en samtalskontakt. Jag föreslår att du pratar med dina föräldrar och ber dem hjälpa dig att kontakta den BUP-mottagning som ligger närmast där du bor och be om en tid där. På BUP har du möjlighet att få bra hjälp. De är vana vid ungdomar som har liknande problem. Hoppas du får hjälp snart!
Lycka till!