Inne i en djup depression
Hej
Jag är en 15 årig tjej som tror att om jag inte lyssnar på vad alla säger att jag ska göra så kommer jag snart att gå sönder. Min kropp orkar inte kämpa emot sig själv längre, men jag vill verkligen inte ge upp. Jag vet att jag måste men det är sååå hemskt att erkänna det för sig själv. Att liksom inse att man inte klarar sig själv längre, att man behöver mer hjälp. Det skulle ju inte bli såhär jag skulle ju bli en självständig precis som alla andra i min ålder. Det går inte att få dem vuxna att förstå att det är som att börja om i livet och ge upp allt. Folk skrattar åt mig när jag säger att jag vill bli doktor och hjälpa andra för att de tror att jag inte klarar av det.
Jag är nu inne i en djup depression till följd av detta, det gör inget lättare precis.
Jag är i en värld och min kropp är i en annan. Jag tänker att jag kommer klara saker som jag egentligen vet att jag inte klarar och enligt alla andra så verkar det så dumt att ens göra det, men det är inte så lätt att inse sina gränser när man ser på  vad alla andra i min ålder klarar. Jag brukar alltid tänka på att det alltid finns någon som har det värre och att envisheten kan ta över men nu känns det som att jag bara ljuger
Att hela mitt liv har varit en lögn och att jag bara är konstig som tror på den och att envisheten har försvunnit och jag vet inte hur jag ska göra för att hitta den igen, den har liksom bara dött ut och att den aldrig kommer komma tillbaka igen.
Det är inte så att jag inte vet att jag har gjort fel och jag försöker inte att skylla ifrån mig men det kan väll inte vara bara mitt fel att det har blivit såhär eller? är det det, kanske är jag för dum i huvudet för att inse det också.
Jag är såå missnöjd med hur mitt liv har blivit och vad jag har gjort med mig själv och särskilt alla i min omgivning som inte har är skyldiga till att något av detta har hänt.
Jag känner att inget i mitt liv är meningslöst och att jag är meningslös och inte värd något, jag är bara ett problem för alla i min omgivning och det hade varit bättre för alla att jag hade varit död nu. Så de inte hade behövt ha problem med mig mer.
Ja det är ju inte så att någon nånsin hade saknat mig, det är bara jag som är problem för alla och ingen kommer att sakna mig.
Ett missfoster som mig är väll inte värld nåt jag vet inte vad jag ska göra längre vill bara ge upp och dö, försvinna bara bort ifrån det här,
ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du nu är inne i en djup depression och det är bra att du förstår det. För jag tror ditt tillstånd färgar hela ditt tänkande om dig själv. Du blir mycket pessimistisk om dina förmågor och möjligheter framöver. Om du klarar av att bli läkare eller inte kan knappast någon veta idag så ge inte upp dina egna drömmar bara för att andra inte tror på dig, eller skrattar åt dig
Det är bra att du skriver till oss för jag tror att det betyder att du vill berätta om dig själv och att du vill att någon lyssnar på dig. Om du hade någon att prata med som lyssnar, så skulle blir du en unik person för den andre och då tror jag inte att du skulle känna dig  meningslös, värdelös eller missfoster, som du skriver om dig själv.
Jag tror du behöver mer hjälp än detta svar. Jag tror du behöver någon att prata med och som lyssnar och kan hjälpa dig med alla frågor och som också kan hjälpa dig ur din djupa depression.
Kan du söka hjälp någonstans? Kan du och dina föräldrar ta kontakt med BUP där du bor? Kan du själv söka hjälp på en ungdomsmottagning eller skolkurator? Du kan få också få hjälp anonymt genom att ringa Bris eller chatta på Tjejzonen. Det finns många möjligheter även för dig. Lycka till!