Mår jättedåligt över något jag inte vet vad det är
Hej.
Jag är 12 år och mår jätte dåligt över något som jag inte vet vad det är. Jag känner mig nästan deprimerad. Kan må dåligt över ingenting o börja gråta o tänka på saker som hänt förut osv. Jag orkar nästan aldrig gå ut pga detta, jag orkar och vill heller aldrig äta för att jag känner mig fet o äcklig. Jag har mått såhär i flera månader nu och har självmordstankar och haft självskadebeteende. Vågar ej kontakta en vuxen eller kurator att prata med för det känns väldigt jobbigt för mig att prata om allt detta.
Jag får ej bo med min pappa och har inte fått det sedan jag var ca 8 år, vet inte ens varför det blev så då han tagit hand om mig o min syster jättebra. Min mamma har inte så bra ekonomiskt o de får mig också att må dåligt. vet inte vad jag svar göra.. snälla hjälp mig.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, det är klokt att skriva till oss när tankarna känns röriga och man inte riktigt vet vad det är som känns fel. Det låter som att du har det riktigt tufft just nu och är osäker på vad som vore bra för dig.
Jag kan inte svara på om du är deprimerad eller inte, men det låter som att du är inne i en period med nedstämdhet utifrån det du skriver om gråt, självskadebeteende och självmordstankar, som är för tung för att fortsätta hantera på egen hand.
Att oroa sig för sin förälders ekonomi är jättetungt, även om det såklart inte är ditt ansvar att lösa. Har din mamma någon som hon pratar med eller får stöd ifrån när saker är jobbiga med ekonomin till exempel?
Alla föräldrar är ju olika, och det är verkligen inte alltid lätt att prata om jobbiga saker med dem. Jag vet samtidigt att många föräldrar går att prata med oftare än vad man som barn kanske tror.
Jag vet ju inte hur det är med din mamma, men det låter som att du har frågor kring varför du inte bor hos din pappa till exempel och som du skulle vilja ha svar på. Går det att prata med din mamma om sådant?
Eller finns det någon annan som du skulle kunna fråga (en äldre släkting eller vän till familjen kanske?) för att fylla i luckorna? Det låter som att du funderar mycket över saker som har hänt och undrar hur det påverkat dig.
Jag tror även att det skulle vara bra om någon i din närhet visste lite mer om hur du mår. Du ska inte vara ensam med att försöka lösa de här svåra sakerna. Vi behöver alla kärlek och omsorg för att orka oss igenom tuffa perioder. Ingen ska behöva klara det på egen hand!
Många som skriver till oss är osäkra på varför de mår som de gör. Ibland är det något tydligt som hänt, men i många fall är det ju flera olika saker som spelar in och gör det svårt att veta varför man påverkas så starkt. Hade det varit enkelt hade det antagligen löst sig utan att du behövde fortsätta må så här dåligt. Det är när fortsatt vara jobbigt så länge, som du skriver, som man behöver ta hjälp från andra.
I ditt fall tänker jag absolut att du ska prata med någon om hur du har det. Så att du tillsammans med någon kan bena i vad det är som gör att du mår som du gör - eller kanske framförallt - vad som behövs för att du ska kunna må bättre.
Att berätta om personliga och viktiga saker är oftast läskigt till en början. Men många tycker också att det snabbt känns skönt och att det minskar ledsenhet och oro att dela med sig av det som känns jobbigt. Att det är skönt för att det känns mindre ensamt och att man inte själv behöver hitta alla lösningar.
Det finns olika sätt att börja berätta om det som känns svårt. Du har ju tagit ett första steg genom att skriva till oss. På alla skolor finns ett elevhälsoteam som ska hjälpa barn när de mår dåligt. De kan hjälpa till på plats eller så att man kommer i kontakt med rätt hjälp. De är vana vid att prata med elever som mår dåligt, både när de vet och inte vet varför.
Det räcker med att berätta kort på samma sätt som du gjort i ditt mejl, om hur du mår. Att prata med någon professionell är bra eftersom en sådan person (skolsköterska, kurator, psykolog) har utbildning och erfarenhet av vad som hjälper när man mår dåligt. De har tystnadsplikt och kan kännas att det är lugnt och skönt att prata med.
Om det känns som ett för stort steg att prata med någon i din omgivning så rekommenderar jag att du tar kontakt med Tjejzonen för att få stöd kring hur du mår och vilken hjälp du behöver.
Det finns bra hjälp att få. Så fortsätt vara modig och ta stöd för det som känns jobbigt!