Får ta emot skit både fysiskt och psykiskt om jag sätter emot
Hej.
Jag är en tonåring som sitter emellan föräldrar skillsmässo kris. Min pappa är beroende av alkohol, har kontroll behov, misshandlare physiskt och fysiskt. Min mamma vågar inte stå på egna ben och går med på de mesta när det gäller klagomål och annat ifrån min far. Jag har ett par frågor till er och jag vill veta vad lagen säger och vad det egentligen är som gäller i samhället.
*Jag vill flytta min adress till min ena förälder och då bara bo hos ena. Då jag inte vill ha något med den andre föräldern att göra. I skillsmässo kontrakten skrevs de att adressen skulle stå på föräldren jag vill byta ifrån utan min bekräftelse. får jag byta ändå och hur?
*Vem är de barnbidraget går till? ska jag få del av de?
*Hur ska jag gå till väga med en förälder som har kontroll behov både över min bröder och mig och med en förälder som inte vågar sätta ner foten och låter allt fortsätta. Det är bara jag som vågar sätta emot men får då ta emot skit fysiskt och physiskt.?
Jag frågar och skriver detta då jag vill veta exakt hur de ligger till då jag inte orkar stå ut längre.
Annie

BUP svarar:
Hej Annie!
Du beskriver verkligen att du kommer i kläm och inte har stöd från någon av dina föräldrar just nu. Din pappas kontrollbehov och alkoholberoende styr över familjen och det är svårt för din mamma att stå emot.
Särskilt om de har haft ett långvarigt äktenskap där hon kanske sakta känt sig tvungen att anpassa sig alltmer efter din pappa, så kan det vara svårt för henne att ta strid.
De har ändå beslutat sig för att skilja sig, vilket låter som ett bra och nödvändigt steg. Din mamma kanske så småningom får mer kraft att sätta ner foten när hon tycker annorlunda än din pappa. Då kanske hon också förmår stödja dig mer. För det behöver du!
Jag förstår det som att du också är orolig för dina bröder och försöker att stå upp för dem. Du kämpar och försöker ta stort ansvar för din familj. Det är dock ett svårt uppdrag som kräver hjälp av vuxna människor runt dig.
Nu till dina frågor om vad som gäller i lagstiftningsfrågor. Det jag kan svara exakt på när det gäller lagstiftning är att din pappa inte får slå dig. Det är misshandel och förbjudet i svensk lag.
Jag tycker att du direkt ska vända dig till kuratorn på din skola och berätta om din situation. Hen kan sedan hjälpa dig vidare och också ta reda på vad som gäller angående dina frågor om adress och barnbidrag.
Om det inte är ett alternativ så kan du vända dig till BRIS eller närmsta Ungdomsmottagning.
Så lova att du söker hjälp! Även om du är en stark och beslutsam person så behöver du (och kanske även mamma) hjälp i detta.