Vet inte om jag ska säga något till min psykolog
Jag har depression och mår jättedåligt. Jag har haft det i två år och den senaste veckan har jag tänkt att jag vill dö fyra gånger. Det är just nu bara tomma ord, men jag har haft självmordstankar förut och då slutade de i självmordsplaner, så jag vet att de kan utvecklas.
Jag vet inte om jag ska säga det här till min psykolog, eftersom jag är rädd att han inte tar det på allvar - med tanke på att de bara är ord.
Sara

BUP svarar:
Hej Sara!
Vet du - jag tänker att det inte finns "tomma ord" utan att det alltid finns tankar bakom orden och skäl till att man säger dem.
Du är ledsen och orolig för dina tankar. Du kämpar med att att försöka orka att ta dig igenom och inte ge efter för dina tankar om att ge upp.
Det skulle vara mycket underligt om inte din psykolog ser din förtvivlan bakom dina ord och tar dig på allvar. Nu vet jag inte om det finns någon anledning till att du inte riktigt litar på honom, så jag utgår ifrån att du tycker att han är en bra person som du egentligen har förtroende för.
Det viktigaste du kan göra för att han ska få en möjlighet att förstå dig och kunna hjälpa dig, är att berätta hur du har det. Berätta om dina känslor och dina tankar och även, (om du kan nu direkt, annars så småningom) om din rädsla för att inte bli lyssnad till och tagen på allvar.
Om du vågar lita på att han kommer att förstå, så är det ett stort steg jämfört med att gå själv med tankar som snurrar runt och till slut bara bekräftar sig själva.
Så gör det så snart du kan. Du behöver inte vara så ensam i detta.