Många tankar som bara jag vet om att jag har
Jag gråter nästan varje kväll utan någon specifik anledning utan det kan vara på grund av lite allt möjligt, till exempel på grund av hur jag ser ut, min vikt, mina betyg, stress osv. Saken är den att ingen vet om att jag mår som jag mår. Inte mina vänner och absolut inte min familj, vet inte om det är mitt eget fel men det känns som om absolut ingen faktiskt känner mig på riktigt utan känner bara personen jag visar mig vara på utsidan. Det är en konstig känsla att ha, jag har så många problem och så många "tankar" som bara jag själv vet om att jag har. Jag vet inte om det jag känner är "normalt" eller om det faktiskt är ett problem. Jag tvivla på att jag skulle behöva någon slags hjälp men samtidigt känns det inte bra att må så dåligt så måste fråga. All ångest,all stress och alla negativa tankar påverkar mig inte så jätte mycket under dagen då jag är i skolan eller håller mig sysselsatt,utan det är främst under kvällen och när jag ska sova, det håller mig ofta uppe på nätterna och påverkar min sömn ganska ofta.Tror du detta bara är en tonårsfas som kommer gå över eller måste jag göra något åt saken? Jag känner egentligen inte att jag vill berätta för min familj heller då jag nästan är säker på att dom inte skulle förstå mig alls, tycker inte riktigt att dom är så förstående för sånna grejer.
Anna L

BUP svarar:
Hej Anna och tack för ditt brev.
Jag tror många unga kan känna igen sig i din berättelse. Att må dåligt utan att riktigt veta varför, att ha en massa funderingar och oro för framtiden, livet, skolan och så vidare, är väldigt vanligt. I det hänseendet skulle en kunna säga att det du känner är normalt, men det betyder ju inte att det är OK att du är så ledsen att du ligger och gråter varje kväll. Det låter ensamt och sorgligt och jag skulle önska att du hade någon som du kunde dela dina känslor och tankar med.
Att inte vilja dela sina tankar med föräldrarna tror jag också är ganska vanligt i din ålder. Du börjar ju bli en stor tjej och det är naturligt att vilja vara självständig och ta ansvar för sitt liv. Om du dessutom inte tror att de skulle förstå dig så kanske jag inte skall råda dig att ändå försöka tala med dem. Fast det skulle jag gärna vilja, eftersom de också varit 15 år och garanterat funderat i samma banor som du.
Du skriver att ingen känner dig annat än på utsidan. Vad tror du det beror på? Kanske talar ni inte om svåra saker i kompiskretsen? Att inte sitta med hela gänget och lätta sitt hjärta kan jag förstå, men hur ser det ut med nära vänner? Har du någon som är lite mer nära? I så fall skulle du ju kunna försöka tala med henom? Jag tror man måste gå lite på känslan där, fråga sig själv om man tror att detta skulle vara någon som skulle orka lyssna och förstå. Jag skulle kunna tänka mig att om du t ex sa: -Usch, i natt sov jag jättedåligt! Då kanske kompisen skulle svara: -Vadå'rå? Och då skulle du kunna säga t ex: - Jag låg och oroade mig för provet vi skall ha på fredag, gymnasievalet, min frisyr (eller något liknande). Förhoppningsvis nappar då kompisen och svarar att hen också oroar sig för samma sak, eller åtminstone kan säga något i stil med: -Oh, vad jobbigt det låter, mår du bättre i dag, eller liknande. Detta, som vi med våra begrepp kallar validering, det vill säga att bekräfta någons känslor, det behöver faktiskt inte vara svårare än så att få i gång ett förtroligt samtal. Man behöver inte ösa på med sina mest nattsvarta tankar på en gång, utan så att säga känna sig för lite. Jag skulle verkligen unna dig att våga inleda ett samtal med någon kompis, för jag tror att det är många, många fler än du som går med ungefär samma tankar. Och skulle du inte få något bra gensvar så har du ju inte lämnat ut dig helt och hållet, eller hur?
Ett annat bra sätt att få prata med någon utan att känna att blottar sig helt är att chatta med någon på något forum, t ex  Tjejzonen, som jag personligen tycker är verkligt bra på att både förstå, trösta och peppa en.
Troligtvis, om du delar dina tankar och din oro med någon så kommer du nog sova bättre också. Det tycker jag stämmer på mig iallafall, det är bra att få "ur" sig bekymren innan det är läggdags. Det finns lite tricks att ta till för att kunna rensa bort sådant som kan ligga och störa när man skall sova. En del människor mår bra av att sitta och tänka igenom dagen en stund, tänka på det som varit bra och det som varit mindre bra. En del tar en varm dusch, en del brukar läsa en stund, lyssna på musik eller ljudbok. Fler tips hittar du här på Snorkel.
Hoppas mitt svar hjälper dig lite att hitta en väg ut ur din ledsenhet.
Var rädd om dig.