Ska jag berätta för min terapeut att jag är trans?
Hej!
Jag är en sextonårig kille som går på DBT (via bup då). Jag är trans men har bara berättat det för mina bästa vänner så alla andra tror att jag är tjej. Jag vill komma ut till min terapeut men jag är rädd att om jag gör det så skulle det invalidera/ta bort fokus från mina faktiska problem.
Är min rädsla irrationell eller finns det något (om än något litet) i det jag tänker? Hur borde jag göra? Det gör ont att alltid bli felkönad men jag tycker ändå att DBT funkar för mig så jag vill inte råka förstöra det.
Oliver

BUP svarar:
Hej Oliver!
Jag tycker inte att din rädsla är irrationell, det kanske är så att ni kommer att behöva prata om din identitet som trans och om eller hur det kan ha något att göra med det som du upplever mer som dina "faktiska problem".
Vet inte om du är rädd att det liksom ska "ta över" och bli viktigare än annat som du har mer behov att tala om? Å andra sidan tänker jag att det är en viktig del av dig och att det blir konstigt att inte berätta om det när ni arbetar tillsammans. Det har ju att göra med tillit och förtroende för varandra. Ni bestämmer ju tillsammans vad som är viktigt att tala om och dina farhågor nu kanske är något viktigt att reda ut.
Så ta upp det med din terapeut så kan ni tillsammans bestämma vad ni lägger fokus på!