Är jag uppmärksamhetskåt?
hej, hur gör man?
om man mår piss och gjort det under en längre tid, och funderar på om det är något fel i huvudet eller om man bara är uppmärksamhetskåt?
Vad finns det för hjälp? Medicin? Kurator? Måste man prata med sina föräldrar om man ska äta anti-depressivatabletter?
Ah... Ensam

BUP svarar:
Hej!
Låt mig säga så här: man kan vara "uppmärksamhetskåt" men det är inte sannolikt att man "mår piss" bara av det under en längre tid. Det betyder samtidigt inte heller att det är något fel i huvudet på en.
Det kan vara enormt många olika orsaker till att en sextonåring mår dåligt och har gjort det sedan länge. Och så ska det inte bara fortsätta utan du ska definitivt söka hjälp.
Jag tycker att du först själv ska tänka efter vad du menar med att "må piss" och vad du själv tycker ligger bakom det. Är det något i familjen? Är det något i skolan? Är det något med dina kompisar eller något helt annat och flera av de nämnda sakerna i kombination?
Hur skulle du beskriva dina problem? Nu menar jag inte att du själv och på egen hand ska kunna räta ut alla frågetecken. Det kan vara svårt nog att sätta ord på hur man har det. Jag tänker bara på att det underlättar att få hjälp om du har någon närmare beskrivning av dina bekymmer.
Jag lägger märke till din signatur. Du känner dig ensam. Då är det ännu viktigare att du söker hjälp.
Du kan gå till skolkuratorn (som du själv tar upp).
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Du kan få en chattkontakt på tjejzonen.se.
Du kan också ringa till vårdcentralen och fråga om de har kuratorsmottagning där (flera vårdcentraler har öppnat en s.k. första-linje mottagning för psykiska problem).
Det viktigaste är att du börjar tala med någon om vad det är som inte funkar för dig och hur du mår. På det sättet kan du antingen få hjälp direkt eller en hänvisning till någon annan vårdgivare. Men börja NU!
Ett ställningstagande till medicinering kan bara ske därefter och då kommer man att diskutera med dig ifall dina föräldrar ska vara inkopplade i behandlingen eller vad det är för eventuella omständigheter som talar emot det.