Känner mig väldigt utbränd
Hej, jag är en kille som går i 8an i skolan. Jag känner mig väldigt utbränd och orkar knappt med någonting som har med skolan att göra längre, jag förstår inget vad lärarna säger som jag gjorde förut och jag får inte in något i mitt huvud, jag är alltid jättetrött och är nervös och har en klump i magen varje dag, vad ska jag göra? Ska jag kontakta en doktor? Snälla hjälp mig!
Filip

BUP svarar:
Hej Filip!
Vad bra att du hör av dig till oss. Det låter som du har det riktigt besvärligt och att söka stöd och hjälp är en bra idé. För så här ska livet inte behöva vara.
Jag blir nyfiken på dig och undrar om det har hänt något särskilt den senaste tiden som skulle kunna förklara att du mår så här dåligt?
När man inte kan koncentrera sig, har svårt att sova och känner den där klumpen i magen, så finns det nästan alltid något som ligger och skaver inne i själen och liksom stör. Ibland kan det vara saker som hänt (som vi inte ens tänker att de skulle påverka oss) men det gör det ändå - lite omedvetet - om du förstår hur jag menar?
Jag tror det skulle vara jättebra för dig att prata med någon och liksom bena ut hur ditt liv sett ut den senaste tiden. Tillsammans med en klok och inkännande person så brukar det vara lättare att lösa mysteriet med varför man mår dåligt.
Kan du prata med dina föräldrar om det här? I så fall skulle du kunna be dem ringa till BUP.
Annars är ett bra ställe att börja på till exempel skolsköterskan eller Ungdomsmottagningen.
Du kan också chatta med en volontär på sajten Killfrågor, eller med en kurator hos BRIS.
På sajten Snorkel finns en hel del tips på saker du kan göra själv för att må bättre. Det finns appar, filmer och övningar som jag tror kan vara till stor hjälp för dig. Kan vara värt att kolla in.
Tveka inte att söka stöd och hjälp nu. Du förtjänar att må bra!
Var rädd om dig!