Kommer jag att tvångsbehandlas på BUP?
hej, jag mår dåligt.. och jag undrar? ifall jag skulle söka hjälp på bup?? kommer jag då tvångsmedicineras / bältas? med något liknande, orolig för det

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Att tvinga någon till behandling är ytterst ovanligt. Det sker väldigt sällan att unga personer tvingas till medicinering eller bältesläggning. Du kan läsa mer om tvångsvård här på Vårdguidens hemsida.
Jag vet inte vad du har för bekymmer, men jag tänker att om du mår dåligt och vill ha hjälp, då finns det inte någon särskild anledning till att använda tvångsmedicinering. Du skulle ju söka hjälp frivilligt. Läs gärna frågan och svaret som jag länkat till här nedanför också.
Om du vill prata med någon om detta, anonymt, så föreslår jag att du chattar med en kurator på BRIS. Kuratorn kommer att kunna hjälpa dig med dina frågor, eftersom du ges möjlighet att berätta mer om varför du mår dåligt.
Om du är olycklig och mår dåligt så ska du få hjälp. Var inte rädd för det.
Ha det så bra och lycka till!