Tror jag har paranoia ibland
jag tror jag har paranoia tror ibland att jag är övervakad och måste göra visssa grejer (tvångstankar) för att känna mig mindre paranoid vem/vad ska jag vända mig till om jag vill bli av med det här?
annonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Som jag tolkar det så måste du utföra vissa handlingar (ritualer) för att minska känslan av att vara övervakad. Det måste vara jättejobbigt!
Hur ser ditt liv ut just nu? En del människor kan känna sig förföljda när de är väldigt stressade (du kanske har hört uttrycket "känna sig jagad"?) Att då utföra vissa handlingar eller ritualer kan vara ett sätt att försöka minska den där inre stressen. Det kan fungera en tid, men för din del låter det som om du är riktigt orolig och rädd. Så ska det inte behöva vara.
Det går absolut att få hjälp för att kunna hantera dessa obehagliga tankar och känslor.
Eftersom du är 17 år och snart myndig så kan du själv ringa till BUP och beskriva din oro. Telefonnumret till närmsta mottagning hittar du under rubriken "Hitta mottagning" på den här sidan.
Om det är så att du är väldigt nära att fylla 18 år (den ålder då man inte längre tillhör BUP) kan det hända att behandlaren du talar med rekommenderar dig att söka stöd - till exempel på en Mottagning för Unga Vuxna som finns i många kommuner.
Jag tycker inte du ska vänta med att söka hjälp och stöd för detta som jag föreställer mig måste vara mycket plågsamt för dig.
Varmt lycka till!